Pige / kvinde
Hej med jer.
Jeg er 21 år og jeg har lige fundet ud af jeg er gravid. Jeg troede ikke jeg kunne blive gravid, fordi jeg har været sammen med min kæreste i snart 4 år uden at bruge prævention. Min kæreste blev meget meget vred da jeg fortalte ham at jeg var gravid og han svinede mig til,truede mig nærmest og sagde at hvis jeg beholdt barnet ville han skride med det samme. Jeg er bare så ked af det fordi jeg kan mærke at jeg ikke vil have en abort, og både min mor og mine venner siger at de vil være her for mig. men samtidig er jeg heller ikke klar til at miste ham, og jeg føler jeg er med til at "ødelægge" hans liv, når han nu er så meget imod det. hvad skal jeg gøre?

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Jeg vil bare starte med at understrege at jeg kan slet ikke fortælle dig hvad du skal gøre. Det her er fuldstændig en personlig beslutning.
Og så vil jeg tilføje at jeg slet ikke er en specialist i den slags problemer…så du skal ikke tage mit svar alt for bogstaveligt.
Nu vil jeg gerne svare dig ved at fokusere på de psykiske ting som er på spil.
Hvis du få en abort, så er det meget usandsynlig at dit forhold til din kæreste ikke vil holde til det. Du (og sandsynligvis, han) vil fremover tænke regelmæssigt at I er sammen, men på bekostning af et barn…og jeg tror ikke at nogen forhold kan holde til det.
Så, som det er nu kan du enten miste ham langsomt ved at få et abort… eller miste ham lige nu ved at få et barn.
Den anden mulighed: at han ændrer mening enten snart eller når du får barnet, og lige pludselig bliver glad for at være far er ikke umulig, men lige nu ret usandsynlig. I hvert fald ikke noget du skal regne alt for meget med.
Nu, hvis vi gå ud fra at, som jeg desværre tror det, at dig og din kæreste gå fra hinanden, nye spørgsmål dykker op: Hvordan vil du få det hvis du får eller ikke får barnet og hvordan vil barnet trives hvis du vælger at få det?
For at starte med barnet, så heldigvis kan et barn vokse op uden en far, og hvis du kan klare at være en god mor (og langt de fleste mødre gør det helt spontant), og få hjælp og støtte fra din familie og venner, så skal det nok gå. Det bliver muligvis lidt svært…men det er i sig selv ikke katastrofisk for barnet.
Det eneste "katastrofisk" her er at være barn af en far som i den grad viser sig (lige nu i hvert fald) ikke er i stand til at være det…
Nu, hvis man kigger på dig, så det kommer til at være sandsynligvis for dig at være en "alene ung mor", og du skal tænke grundigt hvordan barnet kommer til at påvirke dit liv på godt og ondt. Helt personligt, synes jeg at at få børn er det vigtigste der kan ske i ens liv, og det som kan give den største følelse af glæde og lykke, men det betyder ikke at man skal få et barn til ethvert pris. En gang imellem kan en graviditet fald på et helt forkert tidspunkt, eller med det helt forkert partner og så giver det slet ikke mening at få barnet. Så, hvis du vælger at få et abort, er det heller ikke en katastrofe, selvom det selvfølgeligt ikke er en ligegyldig ting.
Men som sagt, skal du ikke forvente at det er noget som kommer til at redde dit parforhold.
Så, alt i alt, kan jeg ikke fortælle dig ret meget om hvad du skal gøre…udover at du ikke skal tage et abort for at redde dit parforhold.
Til sidst vil jeg gerne understrege at din kæreste reagerer på en så dårlig måde at jeg har svært at forstå hvorfor du stædigvæk tænker at I skal være sammen. Og så er jeg ked af at skulle skrive det…men det er ikke så smart at tro at du ikke kunne blive gravid bare fordi du ikke var blevet det endnu. Hvad kunne få dig til at have sådan en tanke?
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig lidt til at tage din beslutning.
Skriv igen hvis du er i tvivl.
Mvh
Eric