Pige / kvinde
hej vi er 2 piger 🙂
vi undre os lidt over, om stoffer er blevet mere normale? man kan se antallet af bruger stiger. er unge begyndt at se mere "normalt" på det? og hvor accepteret er det egentlig i danskernes/unges øjne? er det blevet mere accepteret med årene?

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med jer
Godt spørgsmål.
Jeg synes faktisk at det er meget svært at besvare det spørgsmål. Selvfølgeligt er der nogle statistiker som indicerer at flere mennesker tager stoffer nu end før. F.eks. statistiker som man får når man spørger folk, men også statistiker over hvor mange stoffer bliver taget af politiet, eller hvor mange mennesker søger behandling, m.m.
Men på den anden side, når man læser nogle gamle ting, så kan man undre sig hvor meget nogle stoffer var udbredt på visse tidspunkter. F.eks hørte jeg for nyligt en meget kendt sang fra 30´erne som hedder I get a kick out of you” og hvor teksten siger
” Some get a kick from cocaine
I'm sure that if
I took even one sniff
That would bore me terrifically, too
Yet, I get a kick out of you”
Så, det virker til at folk må have mente at kokain var nogenlunde “normal” i den tid i New-york..
På samme måde var amfetamin lovlige og meget brugt i 50´erne, og jeg hørt for nogle dage siden at den franske filosof Jean-Paul Sartres skrev nogle af hans bøger mens han var på amfetamin.
Endeligt er det en kendt sag at nogle grupper i 60´erne røg rigtig meget hash.
Så, problemet ift jeres spørgsmål, er at det er svært at finde pålidelige informationer som er ældre end, lad os sige, 20-30 år. Det betyder så, at alt det der er ældre bliver ”mytificere”… enten i den ene retning (at før i tiden var stofferne en del af folks hverdag og var i en stor udstrækning normale) eller den anden (at folk var fuldstændig banelyst og at det kun var meget få mennesker som tog dem…og dermed at stofferne er først og fremmest et moderne problem).
Så, svaret på jeres spørgsmål er måde ”både ja og nej”. Det kunne lyde som et dårligt svar…men helt personligt synes jeg at det er et mere interessant svar end et klart ja eller et klart nej.
Hel dog lykke med jeres opgave
Mvh
Eric