Dreng / mand45 år
God eftermiddag. Vi er ukrainere, der kommer til Danmark for permanent ophold. Vi tager metadon, fortæl mig, er det muligt at tilmelde sig programmet i dit land? Og hvordan man gør det. På forhånd tak.

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Tak for dit spørgsmål, jeg er ikke helt skarp på Ukrainer loven, ud over at den er blevet forlænget, vi har selv behandlet ukrainere, og jeg tænker at du/I kontakter det Rusmiddelcenter der er i Jeres kommune, så tager i den derfra, og hvis den pågældende læge siger god for det, kan I muligvis godt få metadon, metadon er dog ikke første valg ifølge de regler der er udstukket af Sundhedsstyrelsen (det vil ofte være Suboxone), men hvis der er omstændigheder der taler for det kan metadon være en mulighed.
Første skridt er at kontakte det lokale kommunale rusmiddelcenter.  Held og lykke
mvh
Flemming