Pige / kvinde21 år
Hej, Jeg havde en enormt ubehagelig oplevelse på dette års Roskilde festival. Jeg skulle se noget musik om aftenen med mine kolleger. Vi gik op på pladsen ved en var omkring kl. 19 og drak lidt. Vi videre til koncert kl, 21, jeg gik fra dem for at hente noget at drikke og gå på toilettet. I baren mødte jeg nogle andre som jeg sad og snakkede med. Her begynder jeg at huske mindre. Jeg gik med dem og så noget musik , ved ikke hvor længe. Derefter husker jeg intet før jeg vågnede midt på en græsplæne, Jeg kastede op ud over mig selv, vidste det skete, men kunne intet se, heller ikke bevæge mig så jeg ramte mig selv hele tiden. Klokken var vidst mellem 1 og 2 om natten da jeg kom til mig selv. Der kom en over til mig og spurgte mig hvad jeg hed og sagde at jeg ikke måtte sidde der. Kunne slet ikke sige noget eller svare, så de kaldte på en samarit. Han hjalp mig ned til dem, de sagde kun at de mente at det måtte være noget der var puttet i min drink. Og at jeg skulle tage tilbage til teltet og sove. Jeg kastede fortsat op og var så omtåget og forvirret at jeg tag en taxa til min kæreste i Ishøj. Jeg har efterfølgende fået af vide af mine kollegaer at jeg slet ikke kunne fokusere på noget når de snakkede med mig. Mine øjne var alle steder på en gang. De sagde at jeg mødtes med dem igen i den tid jeg ikke husker. De fortalte at flere af dem havde sagt jeg skulle drikke vand og ikke alkohol (de troede kun det var alkohol) De sagde at jeg var meget føleksesladet og senere gik på toilettet, efter der var jeg væk og de kunne ikke få fat i mig. Før jeg ikke husker noget har jeg højest drukket 8 drinks. Har svært ved at huske aftenen. Jeg har aldrig oplevet dette før og har ofte drukket samme mængde alkohol. Var hos min kæreste kl 3:30 ca. Dagen efter var jeg helt afkræftet og havde meget kvalme. Hvad kan det have været? Har det rigtig dårligt over det, fordi jeg intet husker og jeg var "væk" så længe .

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Det var da en ubehagelig oplevelse du der har været udsat for.
Ud fra det du beskriver, kan det lyde som om at nogen har puttet noget i din drink, måske for at udnytte dig seksuelt. Det kan dreje sig om flere forskellige typer af stoffer, dog alle med den egenskab at sløver og gør at man ikke er i kontrol.
Herhjemme er det ofte rohypnol, stesolider eller lignende der bliver brugt. Stofferne er ude af din krop og du vil ikke fysisk mærke mere til dem.
Jeg vil opfordre dig til at søge læge og fortælle hvad du har været udsat for, og evt. kontakte center for seksuelle overgreb. Du skal selvfølgelig kun gøre det hvis du er i tvivl om at der er sket et overgreb.
Centeret har telefon 3545 4085, Email: cso@rh.regionh.dk og er åbent mellem 8.30-14.30.
Jeg ønsker dig alt godt.
Venlig hilsen
Morten