Dreng / mand18 år
Hej, jeg er en dreng på 18 år, som fik smag for stoffet Xanax for ikke mindre end en uge siden.
Jeg startede med at tage 1 mg alprazolam, men da jeg ikke rigtig følte så meget andet end at jeg blev døsig, tilføjede jeg 2 mg til. Efter en time hvor jeg er på 3mg alprazolam, blev jeg mere døsig og fik dårligere hukommelse, men sammentidig forsvandt alle mine bekymringer og jeg var faktisk bare ligeglad med alt. Siden den dag jeg startede, har jeg gjort det hver dag. Dog er det ikke så længe siden(seks dage siden) at jeg startede. Jeg er ikke fuldkommende en nybegynder når det kommer til rusmidler, da jeg ryger hash næsten hver dag og har prøvet kokain og amfetamin. Men min pointe er at jeg føler mig afhæning af xanax. Den dag i dag hvor jeg skriver ind, har jeg valgt ikke at tage xanax, men jeg føler bare verdens største træng til det. Jeg kan næsten ikke være i mig selv og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er bange for at det tager overhånd.
Hilsen en meget bekymrende dreng

Svar fra Rusmiddel-ekspert Helle Cold Larsen
Hej
Tak for dit spørgsmål- hvor er det godt du skriver til os. Du beskriver dine erfaringer med Xanax, og jeg kan godt genkende dem fra andre unge jeg har talt med, der har taget eller tager Xanax.
Xanax bruges medicinsk til angst, uro og søvnløshed. Når det ordineres af ens læge, er der stor kontrol med ens indtag og man tager det ofte kun i en kort periode. Man trappers ud af medicinen, i samarbejde med sin læge.
Xanax er meget anhængighedsskabende. Jeg kan også læse, at det er det du oplever. Du beskriver en voldsom trang og at du næsten ikke kan være i dig selv, når du ikke tager det. For mange kan det være meget svært at stoppe med at tage Xanax, når først man er startet. Du skriver du er stoppet nu, efter 6 dages indtag. Jeg synes det er en virkelig god beslutning du har taget der. Hold fast i den, også selvom det er svært. Du vil måske opleve abstinens- symtomer nu hvor du er stoppet, måske som uro og søvnløshed. Måske du får brug for at tale med nogen om det. I mange kommuner er der en åben rusmiddelrådgivning du kan benyttet. Måske også i din kommune. Du kan søge under fanen " find hjælp" her på netstof.dk siden.
Du skal vide, at hvis du over en længere periode tager Xanax kan det være farligt at stoppe fra den ene dag til den anden, men vil kræve nedtrapning i samarbejde med din læge.
Du skriver at du tager andre rusmilder. Xanax og andre rusmilder kan være farlige at blande og kan fører til forgiftning og alvorlige problemer med vejrtrækningen.
Du kan læse mere om Xanax her på netstof.dk – under leksikon og igen under fanen Benzodiazepiner.
Skriv igen, hvis du har brug for det.
Pas på dig selv, Helle