Dreng / mand19 år
Hej
Jeg skriver vedrørende at jeg for 5-6 måneder siden indtog noget kokain i byen – hvorefter jeg simpelhen blev så bange for at jeg skulle få en psykose (mine tanker begyndte at flyve omkring), så jeg valgte derfor at tage hjem fra byen og sove den ud. Men da jeg vågner morgenen efter føler jeg mig stadig angst og har den vildeste uvirkelighedsfølelse. Dette stod på det meste af dagen indtil om aftenen, hvor jeg følte det blev lidt bedre, og håbede egentlig det ville klinge af derefter. Men dette er blevet ved siden og det æder mig op indefra. Jeg føler nogle gange ikke jeg forstå verdenen. Og det er blevet meget svære for mig at fungere optimalt. Jeg kæmper mig dog igennem skolen og hverdagen, men føler intet er det samme. Jeg føler mig på en måde nogle gange følelsesmæssigt alene pga uvirkelighedsfølelsen.
Grunden til jeg ikke har opsøgt psykolog eller læge før er fordi jeg håbede at det ville gå i sig selv hvis jeg stoppede med at tage kokain, men nu har jeg indenfor de sidste 6 måneder kun indtaget det 4-5 gange og det er stadig ikke blevet bedre. Tilgængeld har ingen andre bemærket ændrede træk hos mig (forældre og venner).
Dog vil jeg påpege at det svinger meget fra time til time og nogle gange uge til uge. Men jeg savner simpelhen midt gamle sociale glade jeg så meget. Jeg håber så inderlidt du kan hjælpe, eller bare fortælle mig at det ikke bliver ved for evigt, for det er jeg selvfølgelig virkelig bange for.

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Hej
Jeg kan godt forstå du er bekymret, det lyder meget ubehageligt.
Det er svært for mig at vide om du har fået en psykose eller ej. Men jeg tænker at det vil være en god ide at stoppe helt med at tage kokain i en periode. Hvis det er kokainen der udløser den ubehagelige tilstand, vil det nok ikke gå over af sig selv når du tager kokain ind i mellem. Misforstå mig ikke men jeg tænker du ”betaler” en stor pris for 4 – 6 gange kokain rus.
Det kunne også være en god ide at konsultere en læge, han eller hun vil kunne vurdere dig meget mere præcist end jeg, særligt hvis du oplever at den ubehagelige tilstand fortsætter.
Jeg er lidt usikker på om jeg har svaret ordentligt på dit spørgsmål, hvis ikke er du meget velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
Torben