Dreng / mand30 år
Hej 🙂 Jeg er en mand på 30 år der har ryget hash til og fra i 12 år. Hvor de første 7 år var hver dag. Men nu begynder jeg at kende at det ikke er godt for min krop og psyke. Jeg vil gerne holde op med at ryge hash. Mit problem er jeg bliver så hurtig vred når jeg holder pause. Jeg bliver ikke voldelig eller siger upassende ord. Jeg bliver bare stille og min psyke går ind i en voldsom møllertanke. Og det ødelægger bare ræsten af dagen og jeg klarer ikke at tænke positivt. Så det jeg lurer på er om jer har nogen tips og tricks der kan hjælpe mig med at beholde roen når jeg kender det begynder at gå galt? Med venlig hilsen. Jakob.

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej Jacob
Hvor er det godt at høre at du er på vej til at stoppe med at ryge hash.
De symptomer du beskriver er kendte abstinenser, når man efter mange år stopper med at ryge. Jeg råder tit folk til at gøre noget fysisk- gå eller løbe en tur, tage i et træningscenter eller bare gøre noget andet end det man plejer at gøre. Måske sætte gang i rengøring, tøjvask tale/være sammen med familie venner osv.. Man skal også huske at spise sundt og komme ind i en vane med at gå i seng og stå op på ca. samme tid. Alt sammen for at "snyde " hjernen og holde de negative tanker nede og frigøre noget dopamin (naturligt lykkestof).
Perioden hvor man oplever myldre tanker, tristhed, søvnbesvær m.m er ca. 14 -21 dage efter man har røget sidste gang. Fortsætter tristheden ud over det, er det vigtigt at søge kvalificeret hjælp. Enten på dit lokale rusmiddelcenter eller hos din læge.
Held og lykke med det hele
Hilsen
Morten