Dreng / mand14 år
Hej
Jeg er en dreng på 14 år der skriver for at få besvaret et par spørgesmål.
historie: Der står på nettet at thc kun kan måles i blodet i 1 – 2 dage efter. Men der står også at hvis man ryger det flere gange kan det ophobe sig og blive i kroppen i 8 – 10 uger. Jeg prøvede pot første gang for ca. en måned siden. Men første gang kunne jeg ikke mærke det, som så mange andre, og gjorde det derfor dagen efter, hvor jeg fik effekten. Jeg delte 1 gram pot med tre personer på den anden dag over ca 3 timer. Jeg har den sidste måned mærket bivirkningerne: Træt og nedsat viljestyrke.
Spørgesmål: Mit spørgesmål er: Er dette pga. thc'en eller er det en anden årsag? Hvordan er eftervirkningsprocessen i forhold til tiden? Hvad er de helt præcise bivirkninger egentlig?
PS: Jeg ved godt at det var dumt og at jeg er alt for ung, Men jeg var dsv. uvidne på det tidspunkt, og vil i hvert fald vente et par år til næste gang (hvis der kommer en næste gang).

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Hej
Det er korrekt, at THC typisk kan måles i blodet i 1-2 dage, hvis man ryger en enkelt gang.
Det er kun, hvis man ryger flere gange på kort tid, at det ophober sig og kan måles i op til 8 uger.
Det er i urinen, at det kan måles længst tid.
Umiddelbart tror jeg ikke, at du har mere THC i kroppen og din træthed og manglende viljestyrke kan evt. skyldes andre ting.
Det er rigtig godt, at du er blevet opmærksom på, at det er særligt skadeligt at ryge, når du kun er 14 år.
Mit råd er: Spis sundt, dyrk motion og få 8 timers søvn hver nat, så tror jeg, at din træthed forsvinder. Hvis ikke, kan du gå til din læge og blive undersøgt.
Søren