25 år
Hej jeg er lidt forvirret for jeg har undersøgt en masse om hashs sporingstid i blodet. Men der er mange forskellige konklutioner. Nogle siger en uge andre siger måneder. Jeg er med på det kommer an på hvor meget man har røget. Lad os så antage at man har røget 3 gange med en uges mellem rum første gang og mellem anden og tredje var det 3 dage. Man er en fysisk aktiv i løbet af hverdagen Hvor langt tid er det så i blodet?

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Jeg kan ikke fjerne din forvirring helt..
Hash kan generelt spores i meget længere tid end de fleste andre rusmidler. Hovedårsagen er at den aktive substans i cannabis/hash (THC), binder sig til kroppens fedtvæv og ved dagligt brug af hash, vil mængden af THC ophobes i kroppen. THC niveauet i blodet kan altså være relativt højt i længere perioder, selvom der ikke sker nyt indtag.
En hash test måler ud fra en given grænseværdi (cut-off). Jo lavere grænseværdien er, jo længere kan man spore hash i urinen. Standard grænseværdien på en hash test er 50 ng/ml.
Ved sporadisk brug, som du beskriver, og ved at bruge standardværdien kan man i en urin test dvs. ikke i en blodprøve, måle hashen i ca. 10 dage efter sidste indtag.
Jeg er klar på at det er blodprøve svaret du efterlyser..Det ved jeg desværre ikke nok om, da vi på min arbejdsplads bruger urintests, men et godt bud er at det kan spores noget længere tid i blodet.
Håber det er svar nok..
Hilsen
Morten