Pige / kvinde
Der står overraskende lidt på nettet angående eftervirkningerne af at indtage stoffer. Jeg kan sagtens finde noget om virkningen og bivirkningerne når man tager dem, men der står ikke noget om hvordan man reagerer i forhold til andre mennesker i tiden efter indtaget.
Eksempelvis ecstasy, kan det føre til en kort lunte, mindre/ingen sexlyst, en lurende aggression i samtaler og et problem med at se udover sin egen næse når man er i forbindelse med andre mennesker flere dage efter indtag?  Hvor længe varer det? Hvornår er det "sikkert" at have en normal eller seriøs samtale med en person som har taget stoffet for at få et ordentligt respons?
Jeg ønsker oplysning men jeg vil gerne forholde mig anonym.

Svar fra rusmiddelekspert Thorsten Hauerslev Larsen
foto
Hej.
Først og fremmest skal du have tak for spørgsmålet, som er godt, men også svært at besvare entydigt.
Stoffers virkning og eftervirkning er i nogen grad individuel og afhængig af mange faktorer. Blandt andet brugerens fysiske og psykiske tilstand, dosis, tilvænning og evt. hvilke andre rusmidler der er inde over.
Men hvis jeg skal sige noget generelt, kan det være at man i dagene efter at have taget ecstasy kan opleve urolig søvn og udmattelse, angst, irritabilitet, paranoia, koncentrationsbesvær og nedtrykthed/depression.
Og netop den nedtrykte sindstilstand kan give de symptomer du beskriver: kort lunte, mindre/ingen sexlyst, ulmende vrede og at have svært ved at sætte sig i andres sted.
Det kan desværre godt vare 3-5 dage før brugeren er sig selv igen, og før det sker vil humøret nok påvirke samtalen i negativ retning.
Håber at du kan bruge svaret. Mvh Thorsten Larsen