Pige / kvinde44 år
Min mand og jeg har drøftet, hvorvidt det er en god ide at introducere sine børn for alkohol, når de når en vis alder (vores ældste er snart 14 år og det er ikke aktuelt endnu ). Altså hvis man f.eks. Ved første gang de skal til en fest, hvor der vil være alkohol. Er det så en god ide f.eks. At drikke et par breezers med sit barn og snakke om virkningen el. Lign. Min mand mener, at det er en god ide. Men det synes jeg ikke. Må dog indrømme, at jeg ikke ved, hvordan man skal håndtere det. Kan I give nogle gode råd eller henvise til en hjemmeside med rådgivning? På forhånd tak.

Svar fra Brevkasserådgiver Brevkasserådgiver
Det er et godt og aktuelt spørgsmål du stiller.
Som udgangspunkt mener jeg at man skal skyde det tidspunkt, den unge skal introduceres til alkohol længst muligt.
Hvordan i vælger at gøre det må være en diskussion i tager sammen med jeres børn.  Lovgivningen siger at man skal være fyldt 16 år, før man må købe øl og lign. og 18 år hvis det er stærk alkohol. Det er nogle gode parametre at gå ud fra når man taler med sine børn om alkohol.
Det er vigtigt at din mand og dig er enige i den udmelding i giver til jeres børn og at i tør stille krav, og tage den eller de konflikter der evt. opstår.
Det er også en mulighed at tage emnet op til et møde på skolen for at få afstemt de andre forældres holdninger.
Danske unge drikker mere og hyppigere end unge i andre europæiske lande, men samtidig viser det sig også, at der er en positiv udvikling. Debutalderen er stigende og alkoholforbruget er faldet lidt de senere år.Danmark er det land i EU der har det største forbrug af alkohol blandt unge.
Hvis du googler ” Unge og alkohol”  eller www.cyberhus.dk, vil der dukke en del hjemmesider op, hvor i kan tilegne jer mere viden om emnet.
Håber det bedste for jer.