Pige / kvinde28 år
Jeg har i mange år festet hist og her hvor der blev indtaget forskellige slags narkotika. Dvs ikk på daglig basis og der var ingen form for trang til det, men når det blev budt til fest så blev det taget. Det hele kulminerede i at jeg fik en OD hvor der var blevet kørt alt for meget i hovedet af forskellige arter til en fest det gik helt over gevind. En fest der varede i 3 dage og uden søvn , der blev praktisk taget taget alt undtagen hash og heroin! Jeg tog intet siden den oplevelse og sidder nu 1 år senere men stadige svimmelheder, angst anfald, og røde øjne ( øjne der render i vand og mørk rødeme i det hvide i øjnene ) som jeg har døjet med siden den fatale oplevelse ….. Vil høre om det er set før at sådanne forstyrrelser er alm så Længe efter ?

Svar fra Rusmiddel-ekspert Helle Cold Larsen
Hej
Tak for din mail og dit spørgsmål.
Det lyder, som du selv beskriver det, som en vild periode i dit liv. Og en vild periode, der nu har konsekvenser for dig og din hverdag.
Der er jo altid forbundet en risiko ved at tage rusmidler, det ved du.
Det kommer selvfølgelig altid an på, hvad man har taget, hvor længe man har taget det og, hvor store mængder man har taget.
Du beskriver selv, at du ikke have et dagligt forbrug, men tog rusmidler i weekenden når det bød sig. Jeg ved ikke over hvor lang en periode det handler om, men det lyder på din mail som om, du havde vænnet din krop til at kunne rumme større mængder af rusmidler (det man kalder, at du var tolerant over for de rusmidler du tog).
Du beskriver selv en du fik en overdosis (OD) efter en fest på tre dage, hvor du blandede mange rusmidler og også tog heftige mængder. Her har din krop fået et kæmpe chok.
Det lyder også til at du fik en forskrækkelse, for du beskriver, at du ikke har taget rusmidler siden. En sej og klog beslutning må jeg sige, godt gået!
De bivirkninger du beskriver – også her efter 1 år, kan forekomme.
Du har , da du tog rusmidler, udfordret din krop ret ekstremt. Det tager tid at komme sig over sådan nogle oplevelser og for nogen kan man have eftervirkningerne rigtig mange år efter.
Svimmelhed og røde øjne er fysiske eftervirkninger, mens dine angstanfald er psykiske eftervirkninger.
Begge dele kan du få hjælp til at komme af med, eller få det bedre med.
Det kan være rigtigt ubehageligt at være svimmel og have røde øjne, og angstanfald kan gå hen og blive så voldsomme så du har svært ved at passe en almindelig hverdag. Jeg ved ikke hvor voldsomt det er for dig?
Jeg synes du skal kontakte din egen læge og fortælle ham/ hende om forløbet. Lægen vil kunne guide dig videre, dels med de fysiske eftervirkningerne og dels med de angstanfald du beskriver. Hvis der i din by er et misbrugscenter, vil de også være gode til at støtte dig med de problemer du beskriver. De fleste steder behøver du ikke bestille tid til den første samtale, men tjek lige deres hjemmeside. Google " misbrugscenter og den by du bor i" så skulle det meget gerne komme frem. Eller tjek her på www.netstof.dk, under FIND HJÆLP, det kan være netop din by's tilbud er beskrevet.
Du kan også her på hjemmesiden læse om de forskellige rusmidler du har taget dengang, også hvilke bivirkninger man kan forvente. Måske du kan kende nogle af beskrivelserne. Du finder beskrivelserne under VIDENSBANK/ LEKSIKON.
Du spørger om dine eftervirkninger er almindelige og set før. Jeg ved godt det slet ikke er nogen trøst, men du er desværre ikke den eneste der oplever efterslæb efter en periode med alt for mange rusmidler. Det gode er, at man med den rette hjælp og støtte godt kan få det godt og ok igen, så det betaler sig helt bestemt at stoppet med at tage rusmidler.
Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke, og igen stor ros for at du er stoppet med at tage rusmidler, det ved jeg kræver meget stor viljestyrke.
Du er velkommen til at skrive igen, hvis ikke min svar er tilstrækkeligt, eller for at fortælle hvordan det går.
Pas på dig selv,
Kh Helle