Dreng / mand17 år
Hejsa, har overvejet at prøve psilocybinsvampe, men har læst lidt med at det påvirker serotonin receptorerne. Og da jeg på nuværende tidspunkt er på 150mg sertralin mod angst og 36g methylphenidat mod add, er jeg lidt nysgerrig på om det ka være “Farligt”. Tak for hjælpen!

Svar fra rusmiddelekspert Thorsten Hauerslev Larsen
Hej!
Mange tak for dit spørgsmål. Det er godt at du undersøger sagerne og spørger os til råds, før du kaster dig ud i at eksperimentere. Det er det helt rigtige at gøre i denne situation.
Det korte svar på dit spørgsmål er: Ja, det kan godt være farligt, og det er der et par årsager til.
Svampe og Sertralin
Psilocybinsvampe påvirker serotonin-receptorerne i hjernen. Det er faktisk de samme baner, som din sertralin, som et et såkaldt SSRI-præparat, arbejder i. Når du blander to ting, der begge skruer på serotoninen, kan der ske to ting:
Virkningen udebliver eller bliver uforudsigelig: Sertralinen kan blokere for svampenes effekt, så du enten ikke mærker noget, eller får en meget mærkelig og ubehagelig oplevelse.
Serotoninsyndrom: I værste fald kan kombinationen overstimulere hjernen, så der ophobes for meget serotonin. Det kaldes serotoninsyndrom og er en farlig medicinsk tilstand, som kan give hjertebanken, rysten, feber og kramper.
2. Svampe og Methylphenidat
Methylphenidat er et centralstimulerende stof, der øger din puls og dit fokus. Psilocybinsvampe kan i sig selv skabe en ret intens og overvældende strøm af tanker og sanseindtryk. Hvis du blander de to, øger du risikoen markant for at få det, man kalder et “bad trip” – en voldsom oplevelse fyldt med angst, panik og paranoia, som kan være rigtig svær at lande fra igen.
3. Dit mentale fundament
Svampe virker som en forstærker af de følelser, der allerede bor i dig. Da du er i behandling for angst, er dit nervesystem i forvejen lidt mere følsomt. Et psykedelisk trip kan desværre risikere at trigge eller forværre den angst, du til daglig kæmper for at holde styr på.
Jeg vil derfor på det kraftigste fraråde dig at eksperimentere med psilocybinsvampe i din situation. Både på grund af din medicin og på grund af din psyke.
Håber at du kan bruge svaret. Skriv endelig igen hvis der er mere du vil vide.
Mvh Thorsten Hauerslev Larsen