Dreng / mand21 år
Goddag! Jeg blev stoppet af en patruljevogn i fredags. De laver en narkotest og jeg fortæller, der ikke er noget grund til bekymring, da jeg aldrig ville køre påvirket. Dog kommer spyttesten tilbage og viser positiv for kokain. Jeg tog lørdagen forinden.. dog undre jeg mig, da jeg mente det kun kunne spores i spyt op til 2 døgn efter indtagelse? Efterfølgende kom jeg ind og fik tager en blodprøve. Jeg tog lidt over 1 gram fredag/lørdag (kan ikke huske) Og jeg tager “regelmæssigt” dog kun i weekender Kan det ha’ været en fejl i deres spyttest? Hvad er max tiden for, hvor længe det kan spores i blodet? Glæder mig til at høre fra dig. – Asbjørn

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Hej Asbjørn
Det er rigtigt, at kokain kan spores op til 2 dage, hvis du tager det en enkelt gang, men hvis du har et regelmæssigt forbrug, så kan det spores op til 5 dage i både blod og spyt, og op til 10 dage i urin. Det er dog sjældent, at det kan spores så længe ved weekendforbrug, men over 2 dage er nok desværre muligt.
Som jeg forstår det, så har du ikke fået svar på blodprøven endnu. Så du kan være heldig, at den er under grænseværdien.
De bedste hilsner
Søren