Pige / kvinde35 år
Hej.
Jeg er en dame på 53., der indtil videre fungere normalt,, . Jeg har et stort problem med afhængig, til smertestillende, oxynorm, oxycontin, osv. . Det begynde med flere tilfælde af diskusprolaps i nakken,, og jeg er blevet opereret første gang i 2018 og i2019,  jeg havde ingen ide om hvor afhænin man kan blive af de smertestillende piller
jeg er på udtrapning og får metadon nu, jeg stratede på 5ml og nu tar jeg ca 1ml dagligt,  Har ikke købt stoffer på det sorte marked, eller prøvet hårde stoffer, på trods af oxycobtin er jo en slags opiat/morfin/heroin.  Alt min medicin er lovligt udskrevet. mine smerter er næsten væk,så jeg har ikke behov for smertestillende medicin,
mit problem er de abstinenser jeg får når jeg prøver at stoppe med at ta den sidste 1ml metadon, de første 2 dage går fint, men på dag 3 går det virkelig galt, jeg kan ikke være i min krop pga uro, jeg går oppe hele natten, jeg har prøvet at ta nogle sovepiller, men de hjælper ikke, de gør kun at jeg er mere zombi agtig, hvordan kommer jeg af med de sidste 1 ml??
hvis jeg prøver en kold tyrker hvor længe vil jeg have abstinenser før jeg kan mærke en bedring, jeg vil så gerne ud af det her medicin og få et helt normalt liv igen..
skal lige nævnes at min læge virkelig prøver at hjælpe…

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Tak for din mail.
Hvor er der godt at du stort set er smertefri og derfor klar til at stoppe med din medicin.
Den afhængighed du beskriver er meget typisk, når man bruger opiater til at smertedække. Opiater er meget virksomme mod smerter, men som du også beskriver, meget svære at slippe igen.
Din fordel er at du er langt nede i dosis og at du er næsten smertefri. Derfor er det også primært pyskiske abstinenser du vil opleve. Din hjerne vil prøver på at overbevise dig om at du er nødt til at tage mere medicin, da din krop er i uro og du har svært ved at sove. Mange oplever også at få sart mave. Man kan sige at du oplever det modsatte af hvad medicinen tidligere har hjulpet dig med.
Når man stopper helt fra en lav dosis som du får, er der ikke noget farligt ved det. Dvs. det ubehag du oplever er ikke livstruende, blot ubehageligt. Umiddelbart vil de fysiske abstinenser være ret hurtigt overstået 3-7 dage. De psykiske abstinenser vil fortsætte nogen tid endnu. Hvor lang tid er svært at spå om, da det afhænger af om du har et job en hobby, dyrker sport og har venner du kan være sammen med. Det gælder kort sagt om at være aktiv, for at aflede dine tanker, så du ikke falder tilbage til medicinen igen.
Jeg håber det var svar nok, ellers må du skrive igen.
Held og lykke med dit nye medicinfri liv:-)
Venlig hilsen
Morten