19 år
Hej jeg er en 19 årig mand eller dreng
har haft misbrug af næsten alle stoffer undtagen heroin så meget. Efter jeg var ved at stoppe kunne jeg ikke rigtigt mærke som sådan skade som nu. Altså havde De normale bivirkninger af mangel på serotonin eller hvad det er altså var aldrig glad og verden var grå og kedelig. Efter jeg ikke havde taget så meget coke kun amf i perioden jeg ville stoppe var jeg begyndt at blive glad men jeg tog meget amf tog det nok i 7-8 måneder tog også mdma nogle gange faldte i nogle gange til sidst indtil jeg var helt ude af stoffer men nu er jeg nået til et pungt jeg vil aldrig røre stoffer i mit liv, nu Vil jeg ud af kriminalitet jeg har startet et firma med en ven og jeg er nået rigtigt langt. Er 100000% sikker på jeg aldrig rør stoffer igen har fundet gud. Men nu har jeg været clean i 5-6 måneder og kan virkelig mærke det har taget  hårdt på hjernen Især hukommelse og at formulere mig og kommunikere med mennesker altså have en god samtale. Der også nogle andre ting men kan ikke forklare det det ikke godt går det over hvordan kan jeg forbedre min hjerne og blive mere klog og udvide min viden er der nogle supplementer eller noget træner allerede. Hvis min hjetne Reparere sig selv hvor lang tid
er lige kommet over min mdma nedtur men kan godt mærke skade vil aldrig rårde nogle til stoffer det har ødelagt rigtigt meget i mit liv har misbrugt hårde stoffer siden 16

Svar fra rusmiddelekspert Thorsten Hauerslev Larsen
foto
Hej.
Godt at læse at du er kommet ud af misbruget og er i gang med det liv du ønsker. Det lyder til at have været en hård omgang, hvilket jo bare gør din indsats endnu flottere.
Det tager noget tid for hjernen at komme sig, oven på sådan en tur – Både fysisk og psykisk. Hvor lang tid det tager kommer an på bl.a.:
Hvilke stoffer du misbrugte
Hvor meget og hvor længe du misbrugte
Din generelle sundhedstilstand
Om du har en psykisk sygdom
Osv.
Ofte tager det op imod et år før hjernen fungerer normalt igen og du føler dig helt ”hjemme” i dit nye liv. Men du burde få det lidt bedre fra uge til uge, allerede nu.
Det du selv kan gøre er:
Spise og drikke sundt
Få rigeligt motion
Få nok søvn
Undgå at stresse over situationen
Det skal nok blive bedre, så bare hold ved 🙂
Håber at du kan bruge svaret.
Mvh Thorsten