Pige / kvinde
hey brevkassse
igår havde jeg så min første oplevese med emma: jeg ved godt at i nok ikke vil være helt vilde med det jeg skriver nu men jeg syntes altså at det var en vikkelig god oplevese og jeg vil gerne prøve det ingen på et tidspunkt ….
det var hjemme hos en af mine veninder hvor vi var 4 veninder . en af os har prøvet emma før og hun hvade taget noget med. vi var to der prøvede emma for første gang. hende der har prøvet før blandene lidt emma op med noget somtie til  os i shotsglas.( jeg var ikke vild med smagen men det glid ned . jeg ved ikke om det emma har hørt det smager helt ad helvede til men jeg ved ikke om jeg havde været vild med med smotiessmag alene.)) hun sørgede for at vi ikke fik for meget og at vi fik nok væske osv. det var en god og tryg oplevese jeg hvade med mine veninder og jeg er glad for at min første oplevese med emma blev som den  gjorde. jeg ved ikke helt hvordan jeg skal beskrive emmas vikking men jeg gør et førsøg: det føltes vildt dejligt , oplevede intet negativtt.   jeg dansede overhoved men det gør jeg normalt heller ikke er ikke såden en dansetype … jeg havde en skøn følese i kroppen . vi blev endnu mere kærlige end normalt . det føltes også extra rart at blive nusset. jeg fandt ud at det var så dejligt at ligge på en mardas og bare mærke  vikkingen osv .  på et tidspunkt tog je en  skyllder under brusseren og det var endnu dejligere end normalt .  dette er mit bedste forsøg på at beskive hvordan emma vikkede for mig men det er lidt svært at beskrive. jeg havde det vikkelig dejligt er nok det kortste svar på hvordan jeg oplevede emma . jeg havede selvfølig hørt om emma før men hvade ikke tænnkt mig at prøve fordi jeg mest havde hørt om alt det negative. jeg har selvfølig været nysgerig på emma før men syntes at det vikkede som et kæmpe skidt at gå fra at drikke spurt til fester , hyggedruk , byture osv og havde prøvet et par hvæs af en joint og spist en mild cokie med hash i… jeg syntes ikke at hash var særlig spænedne . jeg mærkede ikke rigtig noget . jeg fik tilfredsset min nysgerighed ift til hash og droppet det. er det en fase hvor jeg prøver det nogen gange indtil til jeg har fået tilfredsillet min nysgerighed  jeg prøvede emma helt friviligt. jeg tror at gruden at jeg har været lidt nervøs eller hvad man skal sige for at prøve noget hårdre end spurt og hash har været uvidenhed. jeg vidste ikke hvor godt emma føltes …  jeg kendte jo nærmst mest alt det dårlige.. jeg fortyder ikke min at jeg har haft den oplevese med emma. umibart er der ikke andre drugs jeg har lyst til at expentere med eller er nysgerig på. det endte med at min nysgerighed vandt da jeg hørte mere (postive ting ) om emma og så at min veninde som tog før mig hvade det rart. nu syntes jeg ikke at det var et kæmpe skidt at prøve emma. er mine tanker , nysergighed osv normale . jeg er et meget nysgerigt menneske af natur hvilket ikke før har bargt mig i problemer .   jeg følte mig fuldstændig tryg ved situoation . jeg var med mine veninder som jeg stoler på osv . og vi var ikke ude i byen , men hjemme hos en af os. det skal måske lige tilføjes at vi alle er myndige. jeg ønsker at næste gang bliver en ligeså god og tryg oplevese som min 1.
hvor længe vil i anbefalde at der går før jeg prøver emma igen ?  jeg vil nemlig gerne opleve det igen for det føltes vikkelig godt. jeg vil ikke ende som en jonkie der sider på et gadehørne eller noget i den still ….
jeg har haft det helt fint hele dagen . jeg har selvfølig sovet.. jeg vil fartisk sige at jeg har det bedre end jeg pejler at have det efter  jeg har været på druk .  jeg pejler ikke at få slemme tømmermænd med hovedpind mm  (heldigvis , jeg syntes nemlig at hovedpine er noget af det værste der findes!  ) kan jeg så forvente at der ikke kommer nogen bivikkeinger ? jeg lever et godt liv hvor jeg er sammen med mine venner , kommer et sted for unge og er igang med et godt forløb.
hvorfor bliver enes prupiller entlig så store af emma?
hvor længe vil emmaen være i mit system?  og hvor længe vil man kunne spore det i min krop gemmen tests ?
hvordan tester man entligt en person for emma ?

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Hej
Jeg vil meget gerne svare på dit spørgsmål, men jeg kan ikke anbefale dig noget i forhold til, hvornår du skal prøve MDMA igen. Hvis du vil være sikker på, at det ikke ødelægger noget for dig, så skal du ikke prøve det igen. MDMA tømmer dit depot af serotonin, og det giver en lykkefølelse, derfor havde du en god oplevelse. Hvis du tømmer dit depot af serotonin, kan du blive deprimeret, men jeg kan ikke sige hvor tit, du skal tage MDMA, før det bliver et problem for dig.
Du skriver, at du gerne vil undgå at ende som en junkie eller lign. Jeg har som behandler haft mange samtaler med unge om stoffer, og der er noget i det, du skriver, som jeg synes er vigtigt, at du forholder dig til, hvis du vil undgå at udvikle et misbrug. Du skriver selv, at det virkede som et kæmpe skridt at prøve andet end alkohol, men du gjorde det alligevel. Nu føles det ikke som et stort skridt længere, og du vil gerne prøve MDMA igen. Dine grænser har altså rykket sig, og det vil de gøre igen, hvis du ikke passer på.
Jeg vil prøve at svare lidt mere præcist på dine andre spørgsmål:
Pupillerne udvider sig, fordi MDMA stimulere og aktiverer nogle muskler i øjet, som får pupillerne til at udvide sig.
MDMA vil typisk kunne spores i 48 timer. Man kan teste ved hjælp af en blodprøve, urinprøve eller spytprøve. Det kan måles længst tid i urinen.
Søren