Dreng / mand20 år
Hej.
ung mand her på 20år, som havde et badtrip på MDMA en weekend. Har normalt taget Coke, da det har den bedste virkning på mig. Denne gang valgte jeg så MDMA, og endte ud i 3gram. efter 2.2g ca, begynder jeg ikke at mærke nogen effekt mere, men tager alligevel de resterende 0.8g. hvordan kan det været at det bliver inaktivt? Og hvorfor fik jeg en dårlig evne til at bedømme afstand, blev svækket i arme og ben, fik stød op gennem nakken til hjernen, derudover ku' jeg dårligt gå og fik åndedrætsproblemer samt noget der mindede om spændinger/spasme.
hvornår OD'er man på MDMA, og hvilke faretegn er der inden man kommer ud i en OD?

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Hej 20 årige unge mand
Det du her beskriver er virkelig et badtrip – du har måske endda været tæt på en OD.
Det der er det farlige med MDMA, er at der ikke er langt fra virkning/effekt til overdosis. Og overdosis på MDMA er farligt og desværre ikke sjældent, med dødelig udgang.
Det er rigtig svært at svare på hvornår der er risiko for OD, men indtag af store mængder på en gang vil altid øge risikoen. Og det du tog her, var store mængder.
Under påvirkning af MDMA får man en følelse af at ens sanser skærpes i retning af at være mere sensitiv og kærlig, men man mister samtidig sin dømmekraft, fordi de sanser man normalt bruger til vurdere om der er fare på færde, ikke længere virker efter hensigten. Dvs. du kan ikke stole på det du mærker i din krop, da det jo er under stærk påvirkning.
Desuden er styrken eller renhedsgraden af stoffet en uforudsigelig faktor.
Jeg tror ikke at det var stoffet der er blevet inaktivt, men dine sanser der ikke virkede normalt. Du beskriver hvordan du blev dårlig til at bedømme afstand, hvordan arme og ben blev svækket, hvordan du fik en følelse af stød til hjernen og du fik åndedrætsproblemer og spasmer. Det er alt sammen voldsomme bivirkninger.
Og alt det du her beskriver er faretegn som bør fortælle dig at du skal holde inde med yderligere indtag.
Jeg håber du husker alt dette hvis der skulle blive en anden gang.
Pas på dig selv – det kan være svært for andre at se hvordan du har det.
Kærlig hilsen Lone