Pige / kvinde23 år
Jeg skriver denne besked, da jeg er nysgerig omkring nogle ting med hensyn til stoffet MDMA/Exstacy.
Jeg intog en vis mængde MDMA på min fødesldag, og selvom det er et år siden påvirker det mig stadig nogen gange den dag i dag. Jeg får nogen gang flashbacks fra episoden men det er ikke så tit. Jeg indtog Emma oralt den aften og blandede det med alkohol. Jeg kunne mærke rusen efter noget tid, men før forgiftningen træd i kraft, var jeg meget hyperaktiv, kærlig, social og selvcenteret.
Jeg kan huske noget af min forgiftning som om det var i går. Nogen af de symptomer jeg havde var ophubning, forhøj stigning af temperatur. Jeg havde det som om mine organer stoppede med at virke. Jeg kunne ikke mærke noget og næsten heller ikke genkende de mennesker jeg var i rum med.
Jeg blev indlagt på hospitalet og de fortalte mig, at jeg var heldig og være i live.
Jeg havde næsten morgen efter hændelsen oplevet synske halluciaioner i form af talrækker ud af mine hænder, farveskift, lyde og stemmer i mit hud, hårene på min hud forsvandt osv.
Mit spørgsmål til jer er, hvorfor det ikke gider og forsvinde og hvorfor jeg nogen gange tænker tllbage på hændelsen.
Har i nogle råd til hvordan jeg kan bejarbejde det?
Jeg har siden hændelsen ikke indtaget stoffet MDMA, da jeg er bange for at hændelsen kommer op i mig igen.
Jeg vil gerne vide hvad der gør Emma så farligt og hvad er jeres erfaringer med stoffet.

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Tusind tak for din mail.
Hvor er du heldig at du fik hjælp i tide og dejligt at høre at du ikke tager MDMA mere!
Du har været udsat for en forgiftning, der har påvirket din hjerne så meget at du stadig oplever flashbacks. Tiden og afholdenhed fra stoffet er en vigtig faktor i det at få det bedre. Når du skriver at der er gået et år siden du indtog MDMA sidst, og du stadig udviser symptomer, kan jeg på det kraftigste anbefale dig at søge læge, og fortæller hvad du oplever. Måske der kan være hjælp at hente og evt. er der mulighed for at dulme de symptomer du skriver om, enten via  samtaler med en psykolog eller en psykiater.
Ofte når man har haft en nærdødsoplevelse som du beskriver det, sætter det sig fast i ens hukommelse og man oplever at hjernen gengiver det ubehag du var udsat for.
Mht. stoffets farlighed kan jeg anbefale at læse https://netstof.dk/leksikon/ecstasy-mdma  og nyhederne på DR i forbindelse med dødsfald bladnt unge.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/misbrugsekspert-mdma-er-farligt-er-en-sandhed-med-modifikationer
I mit virke som Rusmiddelbehandler har jeg desværre oplevet to dødsfald, hvor der var MDMA involveret, så jeg er meget forbeholden over for stoffet.
Håber at det var svar nok!
Hilsen
Morten