Dreng / mand38 år
Hejsa:-)
Jeg har tænkt mig at tage mdma for at bruge det som en form for terepi for at komme mere i kontakt med mine føelser og evtuelle traumer. jeg er diganostiseret med skizo typisk personligheds forstyelse og har her den siste månded følt mig mere og mere ligeglad med andre of mig selv. Ikke selvmords tanker. jeg har været inlagt med en stof phykose i ca et halv år for 12 år siden hvor jeg tog meget amfetamin. har prøvet mdma inden jeg blev indlagt men det var ikke noget jeg var afhængig af tog det 3 gange på et halv år. jeg er blevet afsluttet fra phykiatrien for lang tid siden der er ikke noget de kan gøre for mig. Mine spørgsmål er om der findes phykologer der vil arbejde på en når man er påvirkeret af mdma. Ellers havde jeg tænkt mig at gøre det omme ved min søster og hendes kæreste uden at de er påvirket af det. Og et andet spørgsmål kan man tage en lille dosis for at se om man kan tåle det og hvor meget skal det være. det er 85% rent mama krystaller jeg har købt.

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Hej
Tak for dit spørgsmål. Jeg vil forsøge at vejlede dig, så godt jeg kan, men jeg kan desværre ikke give dig konkrete forslag til hverken dosis eller psykolog.
Jeg går ud fra, at det bl.a. er den seneste forskning og positive medieomtale, der har inspireret dig til at ville anvende MDMA i en form for terapi/selvterapi. Jeg vælger derfor at nuancere den positive medieomtale en smule, da jeg håber, at det kan få dig til at genoverveje din situation.
Forskningen har primært fokuseret på MDMA-assisteret psykoterapi til behandling af posttraumatisk stress (PTSD), og her har MDMA foreløbigt vist gode resultater i nogle små forsøg, men der skal flere større forsøg til, før vi med sikkerhed kan sige, at det er en anbefalelsesværdig behandling. Det vigtigste er dog, at forsøgspersonerne i disse forsøg screenes for andre psykiske lidelser, overvåges af sundhedspersonale, får et rent lægemiddel og følges tæt efter behandling. Ofte ekskluderes personer med skizotypisk personlighedsforstyrrelse fra denne type forsøg, da der er risiko for, at deres symptomer forværres efter indtagelse af MDMA.
Jeg vil derfor ikke anbefale dig at eksperimentere med MDMA-terapi, heller ikke hos en psykolog. Jeg ved ikke, om du er klar over det, men der har faktisk været et eksempel i Tyskland, hvor to døde, en endte i koma og fire blev forgiftede efter terapeutisk behandling hos en psykoterapeut med flere års erfaring med MDMA-terapi.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, selvom det nok ikke lige var det, du ledte efter.
Søren