Dreng / mand20 år
Hej Netstof. Jeg er lidt angst for jeg har et misbrug. Det er sådan at jeg har en elevplads som jeg er rigtig glad for og passer som man skal. Generelt har jeg godt styr på mit liv på den måde. Det er bare sådan at jeg i gennem de sidste 2 år nok har tage kokain 2 gange om måneden i gennemsnit. Og jeg har det mange gange skidt dagene efter. Jeg kunne adrig drømme om tage det i hverdagen eller noget. Men når jeg drikker er det noget andet. Så får jeg en lyst hver gang og det er som om jeg ikke tænker på konsekvenserne når jeg for noget indenbords. Og så ender jeg mange gange med at sige "fuck it lad os købe noget" En del gange for jeg det nederen over det dagene efter og er skuffet over mig selv når jeg egentlig ædru ved det ikke er en særlig god ide gøre for meget… vil i mene jeg har et misbrug?

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Tak for din mail.
Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller, som jeg er sikker på mange andre også gerne vil have svar på.
Hvad er et misbrug?
Jeg mener man er misbruger når man ikke kan lade være med at tage stoffer/alkohol og at det går ud over ens:
-Familieliv/socialeliv(Man fravælger sammenkomster, samvær med børn og nær familie m.m.)
-Fysik eller ens psyke.
-Arbejdsliv(For mange sygedage, gerne mandag og fredag, kommer for sent, har svært ved at følge med og/eller laver et dårligt stykke arbejde)
-Økonomi(Man prioriterer stofferne frem for de faste udgifter. Husleje, mad, forsikringer. man optager kviklån m.m)
Man behøver ikke nødvendigvis at opfylde alle kriterierne for at have et misbrug, men de har en tendens til at følges de ad.
Kokain og alkohol hænger ofte sammen, enten ved at man får lyst til at tage stoffet når man drikker, fordi det er et feststof og tit også er nemmere tilgængelig i festmiljøerne.
Nogle tager det også når de er blevet for fulde, for at få kontrol over branderten. Fælles for alle er at man får en nedtur som du også skriver. Nedturene kan med tiden udvikle sig så voldsomt at man kan opleve negative tanker om sig selv eller selvmordstanker.
Du skriver at du er glad for din læreplads og generelt har styr på dit liv, og det er jo dejligt at læse.
Hvis du stadig er i tvivl om du har  et misbrug, så kan du jo teste dig selv af ved feks. ikke at drikke når du går i byen. Får du stadig lyst til kokain så burde du måske overveje at tage en bypause, så det er dig der genvinder kontrollen over dit liv og ikke stofferne. Eller kontakte dit lokale rusmiddelcenter og få hjælp til at holde en pause.
Håber du har fået svar på dit spørgsmål
Hilsen
Morten