Dreng / mand24 år
16/17/18 januar indtaget cirka 10g kokain, for lavet urinprøve d.24 januar der var den lidt positiv, tager en ny urinprøve d.26 og er næsten helt væk, som i væk siger de. MEN har fået taget en d.30 januar og viser lige pludseligt positivt – hjælp hvad kan der være galt, og ikke indtaget noget efter d. 18 januar.

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Hej
Jeg kan godt forstå, at det virker forvirrende og frustrerende, når du lige regnede med, at det var ude af kroppen.
Der kan være flere årsager til de forvirrende resultater, og det er svært at vide nøjagtigt, hvad forklaringen er.
Generelt er det sådan, at en test enten er positiv eller negativ. Den kan i princippet ikke være "næsten negativ" eller "lidt negativ". Er der den mindste antydning af en streg, så skal det tolkes som en streg. Det fortæller ikke nødvendigvis noget om hvor meget kokain, der er tilbage i din krop, hvis stregen er lidt utydelig. Det er derfor vigtigt, at dem, der tager testen sammen med dig, har læst vejledningen grundigt.
Hvis man har taget meget kokain over flere dage, så kan det måles i urinen i op til 22 dage. Så du kan være ret sikker på, at det er ude af dit system den 10. feb.
DBH
Søren