Dreng / mand19 år
Hejsa! Jeg er en dreng på 19 år der godt kan lide at gå i byen. Det er sådan at jeg ca det senesete halve år har taget kokain ca 3 gange om måneden. Jeg fortryder det mange gange næste dag da jeg ikke syntes det er det værd. Mit nytårsfortsæt er at holde en kæmpe pause. Vil gerne tilbage til det normale med at bare at have det sjovt på alkohol. Håber i kan give nogle gode råd!

Svar fra Rusmiddel-ekspert Helle Cold Larsen
Hej
Tak for dit yderst relevante spørgsmål. Vi møder mange unge der har de samme udfordringer med kokain som du beskriver.
Kokain er et yderst potent stof, som man hurtig bliver afhængig af, hvilket du er et levende eksempel på. Den rus kokain giver er svær at undvære og ofte hører jeg at det bliver kedeligere at gå i byen, uden at  tage en bane. Det at du allerede, efter at have taget stoffet under 20 gange stopper op, og gerne vil lave en forandring er meget positivt og vil gøre det nemmere for dig at gennemføre din plan.
Du skriver at du vil holde en kæmpe pause, hvor lang tid er det? Den deadline du sætter er vigtig at holde fast i!
Alkohol og stoffer hænger ofte sammen! Så nedsæt dit forbrug af alkohol, så du er klar i hovedet og kan sige nej når du får tilbudt stoffer i byen.
Gå mindre i byen! Et kedeligt råd:-), men ikke desto mindre en af de mest effektive måder at holde en pause fra stoffer på.
Hold fast i hvorfor det er du gerne vil holde en pause! Skriv evt. alle de negative ting der er forbundet med at tage stoffer ned, så du kan minde dig selv om hvorfor du holder pause.
Tænk over hvem du omgåes i byen og ta' evt. en pause fra de kammerater der tager stoffer og brug mere tid med dem der ikke tager stoffer.
Håber du kan bruge mine råd.
Mange hilsner
Morten