Pige / kvinde25 år
Hej, Jeg har en ven som har taget coke i weekenderne over en periode på 1 års tid. Jeg har hørt, hvordan brugen af kokain sammenlignes med ordsproget “Højt at flyve, dybt at falde”, i forbindelse med ens humør. Vil han nogen sinde kunne opleve ægte glæde og godt humør igen, efter at stoppe med stofferne, eller kan man aldrig blive lige så glad igen, efter at man har sniffet kokain?

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Hej.
Der er helt klart noget om ordsproget ”højt at flyve, dybt at falde” når vi taler om kokain.
Min erfaring er at mennesker der stopper med at bruge kokain over tid, alt afhængig af hvor længe og hvor meget kokain de har brugt, stille og roligt vender tilbage til deres normale humør niveau. Der er dog en risiko for af man ved meget langvarigt og stort brug, kan konstatere varige skader i vores hjerne, som måske kan påvirke humør og sindstilstand. Derudover er kokainen fortiden meget stærk og blandet op med andre stoffer og ”medicin” som levamisol, der i sig selv kan give skader på både krop og hjerne. Den øgede styrke af kokainen øger også risikoen for forgiftninger.
Jeg håber du kan bruge mit svar, hvis ikke er du velkommen til at skrive igen.
Mvh
Torben