Dreng / mand15 år
Hey, jeg er stoppet på hash. Har ikke røget i 11 dage nu men det virker lidt som om alt hvad der sker i mit liv bare er en drøm. Det pisse svært at forklarer. Jeg har været rundt og kigge lidt på andres oplevelser med psykoser og har set det der med at folk høre stemmer osv. Jeg får sgu ogs random like episoder hvor jeg bliver bange ikke i samme grad hvor jeg hør stemmer og sån noget men får noia på nogen gange uden nogen grund. Ja og så glemmer jeg ting fra dag til dag. Jeg startede på hash for ca. et halvt år siden og har røget en helveds masse i den periode. Det sluttede af med at vi røg ca 20g over en uge og jeg har sgu haft det lidt mystisk siden ahah. Hvor længe går der før at det her går over? Kan man få medicin i mod det og er der risiko for at det bliver værere? På forhånd tak. Ja og så vil jeg ogs gerne vide om det kommer til at have længere varende effekt. – tak

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Hej
Jeg kan godt forstå, at du er træt af den uvirkelighedsfølelse og paranoiaagtige fornemmelse, når du har haft den i 11 dage uden røg.
Jeg tænker umiddelbart, at den vil forsvinde af sig selv efter 1-2 uger, men hvis dette ikke sker, så skal du søge hjælp, evt. gennem rusmiddelcenteret/misbrugscenteret i din kommune. De vil kunne hjælpe dig.
Man kan få medicin mod psykose og paranoia, men så skal det være alvorligt, og der tror jeg ikke umiddelbart, at du er på nuværende tidspunkt, men kontakt din læge eller henvend dig anonymt til rusmiddelcenteret/misbrugscenteret, hvis du oplever at have brug for medicin.
Jeg tænker ikke, at det bliver værre, tværtimod tror jeg, at det bliver bedre om 1-2 uger, men det er vigtigt, at du søger hjælp, hvis det bliver værre.
Jeg tænker ikke, at det vil have længerevarende effekt, men sørg for at få din søvn og sund mad, og hold dig fra alle rusmidler også alkohol i de næste par uger.
De bedste hilsner
Søren