Pige / kvinde26 år
Hej. I skrivende stund er jeg påvirket af kokain. Jeg sidder alene, og tanker kører rundt i hovedet på mig – hvilket jeg bl.a. tilskriver kokainens effekt. Jeg har taget kokain mange gange før; første gang som 21-årig. Jeg har aldrig taget det i hverdage, på job eller lignende, kun i byen og til andre festlige sammenhænge. Jeg tager det gennemsnitligt en gang om måneden. Men… De sidste 4-5 gange har jeg taget det alene, selvom jeg har siddet i selskab med min kæreste og tætte venner. Jeg har holdt det hemmeligt, og det bekymrer mig. Jeg får dårlig samvittighed, når rusen aftager, og jeg får katastrofe-tanker. Dagen efter har jeg det dog fint igen – og det tricker mig til at tage noget en anden gang, fordi jeg ikke oplever svære konsekvenser ved det. Har jeg et misbrug? Jeg er meget i tvivl. Og så alligevel ikke. At indtage dét alene og at holde det hemmeligt tyder vel åbenlyst på et problem. Som mange andre herinde beskriver, føler jeg nu godt, at jeg kan styre mig og begrænse bruget af kokain til fester og i byen, og jeg tænker ikke på det i den almindelige hverdag.
Jeg har brug for råd. På forhånd tak.

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Hej
Det lyder til, at du allerede har gjort dig mange relevante overvejelser i forhold til, hvor dit forbrug er på vej hen. Du skriver bl.a. at du er bekymret, fordi du indtager det alene og holder det hemmeligt. Det tænker jeg også er tegn på, at du er ved at udvikle et misbrug. Det er ikke længere det sociale omkring stoffet, der motiverer dig, nu er det mere selve rusen og du holder det hemmeligt for dine venner og din kæreste. Det er klart et skridt på vej mod misbrug og afhængighed, tænker jeg. Du skriver, at du stadig kan styre det, og det er en rigtig god ting, men hvis du bruger det som et argument for at fortsætte forbruget, hvor ender du så? Så ender du muligvis med ikke at kunne styre forbruget længere, og så kan det blive meget svært at få kontrollen tilbage.
Du skriver, at du har brug for et råd, så det vil jeg gerne give dig, selvom jeg ved, at det i sidste ende kun er dig selv, der kan mærke, hvad der føles rigtigt.
Det er ikke sikkert, at du har et misbrug, som man typisk vil definere det, men du er ved at tage nogle afgørende skridt på vejen til at udvikle det. Så mit råd er at vende om, mens du har forbruget under kontrol. Mit råd er også at søge hjælp. Det kan være en form for forebyggende hjælp, der både hjælper dig med at bevare motivationen og hjælper dig med at holde fast i en eventuel beslutning om ikke at tage noget. Du vil kunne finde hjælp på rusmiddelcenteret/misbrugscenteret i din kommune.
De bedste hilsner
Søren