Pige / kvinde15 år
Hej 🙂
Jeg har tænkt på hvordan det kan være at det er ulovligt at sælge fx. ecstacy, når cigaretter ikke er? Og er det ikke ens eget ansvar hvad man gør ved sin krop?
Tak på forhånd
Venlig hilsen
Kathrine

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej Kathrine
Tak for dit spørgsmål..
Jeg kan godt forstå at du undrer dig over at den danske stat går ind og bestemmer hvad der er legalt og hvad der ikke er legalt, når der findes rigtig mange ting der er yderst skadelige for krop og sjæl, f.eks. cigaretter og alkohol.
Danmark har sammen med en masse andre lande i verden (Forenede Nationer), skrevet under på en narkotikakonvention, og er derfor underlagt en særlig kontrolforanstaltning.
Landene har i samarbejde lavet en liste over stoffer som man mener, udgør en alvorlig trussel mod menneskers sundhed og velfærd, og på skadelig vis påvirker samfundet.
Ecstasy står på den liste og er derfor forbudt at sælge legalt.
Cigaretter står ikke på FN liste da de ikke bliver betegnet som et rusmiddel, og må derfor sælges legalt.
Det er særdeles svært at sammenligne ecstasy og tobaksrygning, fordi følgevirkningerne er så forskellige. Du kan læse mere om ecstasys bivirkninger i vores leksikon på netstof.
Det er en fri verden vi lever i og alle kan i princippet gøre med deres krop som de vil! Omvendt er det i sidste ende staten de kommer til at betale for behandling af de fysiske og psykiske skader der opstår som følge af et forbrug/misbrug.
Hilsen Morten