Dreng / mand25 år
Hej jeg har haft et stort misbrug af rivotril og valirum i 2 uger nu og vil gerne stoppe. Mem har hørt at det kan være dødeligt, eller er det kun igennem flere månederes forbrug?

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Dejligt at høre at du har besluttet dig for at stoppe:-)
Du har fuldstændig ret i din bekymring. Benzodiazipiner giver nogle meget ubehagelige og farlige abstinenser, da kroppen kan gå i krampe og i værste fald kan man dø af dem..
Nu har du kun taget pillerne i 2 uger. Uden at vide hvor stor dosis du har indtaget og om du har brugt det dagligt, så min anbefaling til dig er at du over de næste 2-4 uger laver en nedtrapningsplan, hvor du evt. reducerer dosis hver 3 dag. Så skal det nok gå..
Er du i tvivl så spørg din læge eller opsøg dit lokale rusmiddelcenter, så kan du få hjælp til en nedtrapningsplan.
Venlig hilsen
Morten