Pige / kvinde18 år
Hej er en kvinde på 18år der har været clean fra stoffer og hash i 1 år og 1 måned men er dsv røget i igen pågrund af abstinenser jeg ved ikk længere hvad jeg skal gøre før var mit misbrug rigtigt slemt og er bange for at ryge derud igen hvad gør jeg

Svar fra rusmiddelekspert Thomas Eriksen
Hej
Tak for dit spørgsmål 🙂
Mit korte svar vil være, at hvis du ikke mener at du selv kan styre din trang når du mærker dine abstinenser, så opsøg noget hjælp, så du kan få nogle redskaber til hvad du kan gøre for ikke at give efter for abstinenserne. Brug gerne "Find Hjælp" funktionen her på siden, hvor du kan finde de steder i din kommune, hvor du vil kunne få professionel hjælp.
Det lange svar er, at når abstinenserne/ trangen er størst kan det være godt at huske dig selv på, hvorfor det for 1 år siden var vigtigt for dig at stoppe. Tænk over hvad der gjorde at du var træt af en hverdag hvor stofferne og hashen var styrende i dit liv. Nogle unge har glæde af at skrive disse ting ned på en lille seddel de kan have på sig og tage frem når trangen melder sig. Et andet råd er at "gøre noget" for at få tankerne på noget andet når trangen kommer, det kunne fx være at gå en tur med hunden, se en film, lave en aftale med en god ven om at tage i biografen mm., alt sammen for at flytte tankerne fra trangen til noget der ikke indeholder indtagelse af stoffer.
Vigtigst af alt er at være ærlig over for dig selv. Hvis du ikke mener at du selv kan styre trangen og abstinenserne, så søg noget hjælp.
De bedste hilsner
Thomas