Pige / kvinde23 år
Hej,
Jeg skal i forbindelse med ansættelse have foretaget en alcohol/drug test. Jeg er en smule nervøs. Jeg ved at jeg ikke har misbrug men jeg kan godt lide et glas vin til maden i ny og næ og tage ud og drikke drinks/øl med veninder. Jeg er klar over dette ikke anses som værende misbrug men jeg er blevet fortalt at udfra en blod og urinprøve som jeg skal have taget at der kigger de også på mine levertal for at se om der er tale om længerevarende misbrug og dermed kan prøven spore alkohol i op til 3 måneder tilbage. Jeg tror jeg har været fuld hvor jeg har kunne mærke det 2-3 gange på de måneder – det er ikke det jeg er nervøs for! Mit problem er at jeg røg en del hash da jeg var 18 for at eksperimentere. Dette stoppede hurtigt da jeg blev træt eller fik det dårligt af det – kort sagt har det ikke været fede oplevelser. Jeg har ikke røget siden bortset fra 1-2 måneders tid siden hvor jeg tog 5 hvæs af en joint med en veninde da vi efter en snak var enige om vi synes det var ærgerligt vi altid havde haft dårlige oplevelser med det. Halvanden uge efter tog jeg også 5 hvæs igen af en joint sammen med veninden hvor det var en fin oplevelse men ikke noget at råbe hurra for. Jeg var dog glad for den gode oplevelse i forhold til andet man havde prøvet. Det var cirka en måned inden jeg skulle foretage mig prøven. Jeg har været så nervøs og panisk over at en prøve skulle bonge ud og give et resultat der ville resultere i jeg ikke får jobbet alligevel. Kan drugtests også vise resultater fra op til 3 måneder tilbage? Jeg har søgt overalt på nettet og de siger max 30-40 dage men det er kun hvis man har et dagligt misbrug. Jeg er virkelig i vildrede og jeg ved jeg aldrig får et hverken alkohol eller stofmisbrug og det har heller aldrig været intentionen at skulle ryge mere end måske en gang om året med en veninde og god mad. Hvad skal jeg gå ud fra i sådan en situation?
Tak på forhånd

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
HeJ
Tak for din mail.
Du skal ganske rigtig ikke bekymre dig om dine levertal. Når du ikke har drukket mere end du har så er din lever formodentlig i god form og dine tal ligeledes gode.
Med hensyn til cannabis, så kan fem hvæs af en joint efter  1-2 måneder næsten ikke spores, og mit bud er at du allerede har fået at vide at din prøve ikke er positiv for cannabis!
Som oftes ser vi at det tager ca. 3 måneder at aflægge en ren urintest, hvis man har haft et dagligt forbrug cannabis. Udfordringen med cannabis er at det lagrer sig i fedtvævet og derfor kan spores i lang tid efter man har røget sidst. Det svinger dogen del, da der er mange faktorer der spiller ind. Har man meget fedtvæv, indholdet af THC, er man fysisk aktiv osv.
Hvis du ryger en gang om året, så vil man kunne spore cannabisen i ca. 1 uge efter.
Mvh
Morten