Hej.
Grunden til jeg skriver er at jeg inderst inde ønsker at stoppe med at ryge hash.
Jeg har røget i snart 2 år, og i en periode(ca. ½år) havde jeg også et misbrug af amf og coke.
I marts var jeg rent faktisk holdt op med hjælp fra noget ungerådgivning og støtte fra en lærer.
Så dum som jeg er, er jeg røget på den igen. Jeg ryger endnu mere end før og kan mærke at jeg er blevet afhængig i så stor en grad at jeg ikke kan styre det.
Jeg er bare i tvivl om hvor jeg skal få hjælp fra.. Læreren jeg fik støtte fra er blevet sagt op fra skolen, så han er der ikke til at støtte mig i hverdagen mere.. Jeg har dog tænkt på at vende tilbage til ungerådgivning, men fik af vide sidste gang jeg var dernede at de ville kontakte de sociale myndigheder og igangsætte en undersøgelse, der ville munde ud i et seriøst behandlingstilbud, hvis ikke jeg stoppede – det ønsker jeg ikke skal ske, da jeg synes at jeg har de bedste forældre i verdenen, og de ville blive ødelagt hvis de vidste noget om mit forbrug af hash..
Jeg er 17 og bliver 18 i efteråret.
HJÆLP!

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Du må undskylde at det tog mig så lang tid at besvare din mail, men jeg har haft problemer med hjemmesiden.
Din mail rejser forskellige problemer som fortjener at blive behandlet hver for sig.
For det først vil jeg gerne sige at jeg synes at det er flot at du besluttede dig for at stoppe i marts måned. At du faldt i igen (og faktisk ryger nu mere end før), er en almindelig ting. Kun de færreste formår at holde fuldstændig op efter det første forsøg. Lang de fleste mennesker falder i nogle gange før de stopper helt. Så lad være med at tage det så tungt. Prøv i stedet for at kigge på det som en læringsproces: Hvad der skete, hvorfor falde du i igen? hvad kan du lære af det så det ikke gentager sig næste gang du stopper?
…Og så, skynde dig at stoppe igen og se hvad der sker.
Nu ift. dine forældre:Det er mit klart holdning at du skal snakke med dem om dine problemer med hash. Jeg tror SLET IKKE at dine forældre vil blive ødelagt af at få at vide at du ryger hash. Jeg tror tværtimod at de vil blive lettet, og nu vil jeg prøve at forklare dig hvorfor. Dine forældre kan på eller anden måde sikkert mærke at der er noget der ikke fungere i dit liv….men de ved ikke hvad og dermed ved de heller ikke hvordan de skal forholde sig til det. Skal de nøjes med at tænke de at du gennemgå en almindelig teenage-krise og ikke gøre andet end bare at vente at det gå over? Skal de tænke at dine problemer er alvorlige, men hvordan kan de så hjælpe dig hvis du holder det hemmeligt?
Alt i alt, så må dine forældre været ret forvirret lige nu, så hvis du siger at du ryger hash, så vil de endeligt få en mulighed for at forholde sig til problemet og arbejde på at finde en løsning sammen med dig.
Mht det du skriver om kommunen og Behandlingscentret, så mener jeg at det er rigtigt at behandlingscentret skal ifølge loven orientere kommunen når de arbejder med en person under 18 år (og muligvis også dine forældre). Men når det er sagt, så kan de ikke tvinge dig (og endnu mindre at du nu snart er 18 år) til at deltage i et "seriøst behandlingstilbud". Misbrugsbehandling er frivillig i Danmark…og i øvrigt -håber jeg- altid seriøs!
Hvad kan så du gøre? Det du gjort i første omgang virker meget fornuftig; finde en voksen der kan støtte dig og bruge i det omfang der passer dig et behandlingstilbud. Men nu kan du åbenbart ikke gøre det igen, så du skal finde en anden plan. En mulighed er at henvende dig til behandlingscentret og høre lige præcist hvad de mener med et "seriøst behandlingstilbud" for at se om det kunne være en god ide for dig at tage imod det.
En anden mulighed er at "bruge" en anden adgang for at få hjælp. F.eks kan du gå til din læge og sige at du vil gerne have at han/hun henviser dig til en psykolog. Igen det bedste er at sige sandheden (at du ryger for meget hash, men vil undgå at blive for involveret i misbrugsbehandlingsverden…hvilket synes jeg er en rimelig bekymring), men du kan også nøjes med at sige at du har det dårligt psykisk og gerne vil have lidt hjælpe for at afklare dine tanker og følelser. Du kan sikkert også få psykologhjælp, o.lign. via din skole/uddannelsesinsitution.
Endeligt kan du søge hjælp på nettet. Hvis du kan nogenlunde læse engelsk kan du følge en "self help programme" på følgende hjemmeside http://www.knowcannabis.org.uk/ Hvis du er god til tysk, kan du også få hjælp på den hjemmeside http://www.drugcom.de (under "Quit the shit").
I Danmark kan du få sms-hjælp med SMASH http://www.smash.dk/
Og så, til sidst: At holde med at tage stoffer kræver i bund og grund kun en ting: At man gør det! Det er ikke farlig at holde op (selv om man kan næsten opleve at man er lige ved at blive tosset eller dø), det kræver heller ikke en forberedelsesprogram eller en speciel viden. Der er bare om at tage beslutning og gøre det. Abstinenssymptomer -hvis de opstår- vil forsvinde efter 2-3 uger, og lysten til at ryge vil dykke regelmæssigt op (men som regel i kun lidt tid ad gangen)i flere måneder/år.
Efter et stykke tid, mange vil synes at de har så meget styr på det at de kan tillade sig at ryge "bare en joint" igen. Min erfaring er at det lykkes for de allerfærreste. Lang de fleste som har "kun røget et joint", var tilbage til startpunktet efter meget kort tid. Omvendt og som sagt, man skal ikke betragte at man falder i som en nederlag, men som en almindelig ting i "helbredelsesforløb" (jeg kan ikke finde et bedre ord end det lige nu).
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig lidt. Skriv igen hvis du er i tvivl.
Held og lykke med det.
Eric