Pige / kvinde
Kære netstof.dk
Jeg er en pige på 16 år, som bor sammen med min mor og to søskende – min søster på 17 og min bror på 7 år. Mine forældre blev skilt i år 2008, hvor min far smed os ud af lejligheden, og vi måtte finde noget for os selv. Det lykkedes desværre først i år 2010, efter at have flyttet rundt mellem familie og venner. Min mor har intet arbejde, og levede af min fars penge. Hun er på bistand og går på en produktionsskole, med andre mennesker med økonomiske problemer.
Jeg går på 1.g på gymnasiet, og min søster går i 2.g. Min lillebror er blevet smidt ud af sin folkeskole, da min mor ikke har betalt skolepengene, eller for den sags skyld sørget for at han kom i skole.
Min mor (hævder) at få utrolig få penge i bistand pr. måned. Herhjemme får vi cirka aftensmad 2-3 gange om måneden. Jeg har derfor haft problemer med underernæring, og har et dårligt immunforsvar, samt træthedsproblemer. Min mor bruger pengene på vin, cigaretter, byture og tøj til sig selv. Min søster og jeg har et arbejde sammen, men det giver desværre ikke den store sum penge, da vi ofte bliver forhindret pga. skolearbejde. Vi kan derfor sjældent købe mad i skolen, og vi har intet morgenmad i huset. Min mor er oftest alkoholpåvirket, men hun er for det meste ædru fra hun vågner, til omkring klokken 4-5, hvorefter hun drikker til hun går i seng klokken 5-6 om morgenen. Mange af mine venner kender til problemet og jeg er meget flov over at det nærmest går som et "rygte". Nu har min mor valgt, oven i pengeproblemerne, at bruge vores børnepenge, betalt af min far, til at få en tatovering til over 1000 kroner. Jeg fortalte hende at det ikke var i orden når vi ikke engang kunne have råd til ting som mælk, brød og toiletpapir. Min søster og jeg søger derfor hjælp. Vi prøver ofte ikke at være hjemme, men det er jo her vi bor. Min mor nægter at vi får vores børnepenge pr. tredje måned, men det kan simpelthen ikke få vores hverdag til at hænge sammen.
Jeg håber meget på at høre fra jer, da dette har stået på alt for længe, og jeg bliver nød til at få rådgivning og hjælp omkring ting som at få råd til mad, og at kunne føle at man har en familie. Min mor kan ikke tage ansvar for sig selv, og hun opfører sig som en teenager der er sammen med de fyre hun vil.
På forhånd tusind tak

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Den situation du beskriver er meget alvorlig og der skal gøres noget ved det.
Det meste oplagt at gøre er at du kontakter din kommune, beskriver hvordan det går hjemme, og beder dem om at hjælpe dig og din søskende. Du kan også snakke med studievejlederen på gymnasiet. Den eneste ting du ikke må gøre er at gøre ingenting.
Ud fra det du beskriver, kan din mor ikke tage vare på dig og dine søskende… og jeg kan slet ikke se hvorfor eller hvordan hun skulle lige pludseligt blive en god mor. Så, der er ikke noget at ”beskytte” i den sammenhæng.
Er du i tvivl om hvor du skal henvende dig, så kan du ringe til mig (tlf.             40 40 64 38      ) eller skrive igen og jeg skal nok hjælpe dig med at finde et sted som kan hjælpe dig.
Mvh
Eric