Dreng / mand17 år
Hej mit navn er Asbjørn og jeg har brug for et godt råd.
jeg har en ven som er 18 år går i 1g på en hhx uddanelse, og som er afhængif af rusmidler.
han benytter sig af: Hash og xanax i store mændger af gangen. Han siger han har en depression, men vil ikke fortælle mere. Mine andre venner og jeg er meget bekymret for ham, og vi ved ikke helt hvad vi skal gøre ved det. Vi vurderer det som værende tiltagende, og i en slem mængde. Vi har talt et par gange om at fortælle hans forældre om problemet, men vi ved ikke helt hvordan vi skal gribe den an. Jeg har prøvet at snakke med ham om det, og fortalt ham at han har et problem, men det vil han ikke indrømme over for sig selv.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Asbjørn
Dig og dine venner har helt ret i at være bekymret, og I har også helt ret ift. det I skal gøre. I skal snakke med ham (det har I gjort), og hvis det ikke hjælper, så skal I snakke med hans forældre. Hvis hans forældre, af en eller anden grund, ikke er i stand til at tage sig af problemet, så kan I henvende jer til en anden voksen, f.eks. en lærer eller lign. på jeres uddannelseinsitution.
I skal bare huske at I ikke må sige noget til hans forældre eller andre personer, som I ikke vil være parat til at sige direkte til jeres ven.
Det kan godt være at jeres ven bliver vred på jer og ikke ønsker at være ven med jer længere, men når alt kommer til alt, så er det vigtigere at I passer på ham som person end at I passer på jeres relation.
Held og lykke med det…og det er super godt at du og dine venner har lyst til at hjælpe jeres fælles ven og ikke bare lykker øjnene.
Skriv igen hvis du har flere spørgsmål.
Glædelig jul
Eric