Pige / kvinde
Jeg ved ikke om det er det rigtige sted at skrive det henne..
Men..
Jeg har en kæreste på 17.
og vi var været sammen i 7 måneder, der har været rigtig mange problemer i vores forhold men vi er altid kommet igennem dem selvom vi har haft en del nedture, da vi er rigtig gode til at snakke om tingene..
Et af problemerne er at jeg tror han er "ved at blive" (hvis han ikke allerede er) afhæning af hash.. jeg er meget ked af at han ryger det så meget. det er meget sjældent at jeg kan ringe til ham i weekenderne og han så kan huske at vi har snakket sammen. På hans fødselsdag kunne han ikke huske at jeg havde ringet til ham.
Han ryger også i hverdagene hvis han kan komme til det, og det har stået på rigtig længe..
Jeg føler at jeg har prøvet at hjælpe ham, men ved ikke hvad jeg skal gøre?
Hans bedsteven ryger mere end han gør og mange fra hans vennekreds ryger også, så jeg kan forstå hvis det er svært for ham at stoppe.
Jeg foreslog ham at han skulle prøve at stoppe i hverdagene som en start, men jeg fandt ud af at han ikke havde overholdt vores aftale, den uge røg han 5 dage..
Jeg har prøvet at fortælle ham at hvis det fortsatte på den måde så ville jeg ikke kunne være sammen med ham mere, for at det ikke skulle gå ind og ødelægge mig fuldstændig og at jeg så selv ville begynde..
Udover det så har han taget amf, inden vi fandt sammen, det fortalte han mig. Og det blev jeg da rigtig ked af at hører, men samtidig glad for at han ikke fortsatte.
Men så her igår snakkede vi lidt om det og jeg kunne ikke lade være med at spørge om han havde taget andre stoffer imens vi havde været sammen og der tilstod han at det havde han.
Han har taget amf og coke. Nu er jeg så bange for at det hele vil tage overhånd, og jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre. Jeg vil rigtig gerne hjælpe ham ud af det, men hvordan?
Han fortæller mig ikke når han ryger eller tager andre stoffer, og jeg tror det er fordi han ved jeg ikke vil have det.
Hvad skal jeg gøre? '
Hvordan får jeg ham til at stoppe?
Og hvad skal jeg stille op hvis han ikke kan stoppe?
Jeg vil jo rigtig gerne være sammen med ham. Jeg elsker ham rigtig højt og vil gøre alt.
Men hvad?
Håber i kan hjælpe mig..

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Tak for din mail og tak fordi du stiller så klare spørgsmål.
Lad os starte med de nemme:
Hvordan får du ham til at stoppe? Svaret er: det kan du ikke. Hvis du begynder at tro at du kan få ham til at stoppe, så vil du begynde at tro at hvis du gjord det hele rigtigt så kunne du nå det…og omvendt, at hvis du ikke kan nå det, så må det være fordi du gør noget forkert…og snart vil du ende med at tænke at det er dig der er noget forkert ved i stedet for at tænke at det er ham som har et problem. Så, det bedste du kan gøre er at droppe den tanke.
Hvad skal du så stille op hvis han ikke kan stoppe? Svaret er at hvis han ikke kan stoppe men er en god kæreste (kærlig, omsorgfuld, osv..) så kan du lære at leve med det. Omvendt, er han er middelmådigt kæreste (glemmer aftaler, lyver eller skjuler ting overfor dig, er mere optaget af at ryge end at være sammen med dig), så det bedste er at droppe ham. Og tro mig, selv om du elsker ham højt, så ender du nok med at finde en anden ung mand du bliver forelsket i og som bliver forelsket i dig.
Og så dit tredje – og lidt mere vanskeligt – spørgsmål: Hvad skal du gøre? Umiddelbart synes jeg at det bedste du kan gøre er at snakke med ham om hans holdning til hash og øvrige stoffer. Hvis han synes at stoffer er på en eller måde problematisk, at de har gode og dårlige sider, så prøve at finde ud sammen med ham hvad disse sider er, og især hvor han trækker grænser, dvs. i hvilet omfang han synes at det er i orden at tage stoffer og fra hvornår synes han at det er for meget. Det vil tydeliggøre over for dig om du kan leve med det eller ikke….og så kan I også aftale hvad der skal ske hvis stofferne begynder at få flere dårlige end gode sider. Og hvis han tilfældigvis synes at stofferne er fuldstændige uproblematiske og kun har gode sider… så vil du vide hvad du skal forholde dig til.
Alt i alt synes jeg at det bedste du kan gøre er at være nysgerrig og kærlig overfor ham… men også meget klar overfor dig selv (og ham) hvad du vil finde dig i, og være parat til at gå fra ham hvis jeres forholde får flere dårlige end gode sider.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig lidt.
Skriv igen hvis du er i tvivl.
God weekend
Eric