Pige / kvinde
Hej,
Min kæreste har "kun" røget hash 2-3 gange på de 2½ år vi har været sammen, og hver gang siger han, at han ikke gør det igen. Der gik 1½-2 år fra sidst han gjorde og frem til nu, hvor jeg har fundet ud af, at han har gjort det igen.
Jeg blev meget ked af det og sur på ham. Han ved godt, hvad min holdning er til det, men denne gang sagde han, at han havde gjort det for at slappe af, fordi han var stresset, og han kunne ikke afvise, at han ikke vil gøre det igen.
Jeg kan ikke helt forklare ham, hvorfor jeg ikke vil have, at han gør det. Jeg er bange for, at han i fremtiden vil håndtere sin stress, ved at ryge hash igen og igen, og på den måde bruge det som en "undskyldning" for hver gang han er lidt nede.
Skal jeg være bange for, at det udvikler sig til mere, når han siger det er rart og afslappende, og han derfor kan finde på at gøre det igen, selvom han ved jeg bliver ked af det?
Eller skal jeg lade som ingenting og håbe på det bedste, når nu der gik 1½-2 mellem denne og sidste gang han røg det?
Er der noget jeg kan sige til ham, som kan få ham til at indse, at der er andre måder at håndtere stress på?
På forhånd tak!

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej
Jeg synes det er fint du siger til ham, at der findes andre og bedre måder at håndtere stress på. Hvilken måde der er den bedste for ham er svært at sige, uden at have snakket med ham. Måske han kan tale med sine forældre eller andre voksne han kender? Hvis han ikke kan det, er en mulighed, at tale med sin læge om det. Hvis stress handler om skole eller studie er der nogle gange muligheder for psykologhjælp i forbindelse med skolen eller mulighed for at tale med en studievejleder. Det er jo vigtigt og finde andre måder at slappe af på.
Derudover er det svært at sige om der er grund til at være bekymret for hans rygning. Da du har været tydelig om, hvad du mener kan det være en god ide, at lade det være op til din kæreste at vælge, hvad han gør, og så håbe han vælger ikke at ryge igen. Da han ikke afviser, at gøre det igen er risikoen nok stor. På den anden side kan der jo også gå rigtigt lang tid, og så er det jo værd at nyde den tid, hvis I derudover har et godt forhold.
Hilsner fra Silas