Pige / kvinde
Hej Eric
Min datter er 15 år og går i 2 G. Hun begyndte efter Roskildefestival at gå sammen med 2 piger, som ryger hash i hverdagen og nu er min datter også begyndt på det. Hun har ellers tidligere været en sød og fornuftig pige. Vi var på ferie i 5 uger efter Roskildefestival uden problemer, men så snart hun vendte tilbage til deres selskab, begyndte hun igen. Dvs det har stået på 1 mdr nu, men der er spor efter det i alt hvad hun foretager sig. Dels kan jeg læse opfordringer på hendes mobil, jeg finder cigaretter i tasken, jeg har fundet en pung med hash, som hun påstår hun holder for en anden osv. Som jeg kan regne ud , ryger hun nok 2 -3 gange ugentligt nu. Min mand og jeg har haft flere alvorlige snakke med hende, hvor hun bryder sammen " og godt kan se at det er dårligt selskab" men så snart vi slipper hende vende hun rundt på en tallerken og bliver agressiv og afvisende. Hun lyver os iskoldt lige op i ansigtet, for at få lov til at være sammen med de piger.
Hun har en storesøster og vi har et helt normalt familieliv. En travl far, men en mor, der har prioriteret karriere frem for at kunne være mere der derhjemme.
Hun er meget ung af at gå i 2 G. Hun har haft en uheldig skolegang, hvor hun har måttet skifte skole et par gange. Hun har nok altid haft en tendens til at søge "de farlige" i klassen og synes meget let at de andre "er kedelige".
HUn er meget kvik og rykkede op et klassetrin på et tidspunkt. Vi vidste godt at det ville blive problematisk, men det var det eneste der var at gøre på det tidspunkt.
Så hun er simpelthen for ung. De piger hun går i klasse med er 2 år ældre, eller det er i hvert fald dem hun vælger at gå med.
Så mit problem er hvad vi skal gøre ?
Vi har henvendt os til en psykiater, for hun vil gerne snakke med ham om at hun er stresset indeni, som hun siger.
Men jeg ved at hun ryger jævnligt nu, det kan jeg se på hendes mobil.
Men skal jeg konfrontere hende med min viden ?
Skal vi forbyde hende at gå sammen med dem vi ved hun ryger sammen med, som også er hendes klassekammmerater?
Jeg har printet noget ud om hash og virkning og bivirkning, skal jeg give hende det og læse det sammen med hende ?
Skal vi bare lade stå til og vente på at "det går over"?
Jeg har haft en god snak med hende og vi er gode kærlige, venner og vi prøver at lave nogel ting uden for hjemmet, gå på cafe, gå ud og shoppe, for at få tillid og fortrolighed på banen igen, men jeg synes ikke det hjælper synderligt, for hun snyder mig jo alligevel, så snart jeg er ude af døren ?
På forhånd mange tak for hjælpen
Bekymret

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Tak for din gode beskrivelse af dine problemer med din datter. Man kunne skrive rigtig meget om dem og derfor vil jeg gerne begrænse mig til at besvare de spørgsmål du stiller.
Du spørger om du skal konfrontere hende med din viden, og svaret er ”ja”. Men jeg går ud fra at det kan blive problematisk hvis du har fået din viden fordi du har kigget i hendes mobiltelefon, i hendes taske, m.m.
Vi er enige i at hun kun er 15 år og at du er meget bekymret for hende, og at det giver dig visse rettigheder til at overskride nogle grænser (at man ikke kigger i en anden persons telefon eller i en anden persons taske), men på den anden side, ved at gøre det risikere du at hun bliver endnu mere vred og hemmelighedsfuld overfor dig samt at hun bliver dygtigere til at skjule det hun har gang i.
Så problemet er at finde en måde hvorpå du kan fortælle hende at du ved nogle ting fordi du har kigget i hendes mobil, taske, m.m. uden at de to ting bliver alt for meget blandet sammen (f.eks. at hun nægter at lytte til dig fordi du har kigget i hendes ting, eller at du overdriver alvor af det du ved for at undskylde over hende og dig selv at du har kigget i hendes ting).
Når det problem er løst, så er det næste problem: hvordan kan I snakke om det sammen på en konstruktiv måde?
Umiddelbart synes jeg at to ting kan hjælpe dig.
For det først skal du ikke tvinge hende til at indrømme det du ved, men lægge det du ved frem og så lytte til det ”hun ved”. Sms´er kan f.eks have vidt forskellige meninger alt efter hvem der læser dem samt den baggrundsviden man har om det der er skrevet.
Så, prøv at være nysgerrig når du snakker med hende. Fortæl hende f.eks at ud fra din synsvinkel ser verden sådan ud, men at du vil meget gerne høre hvordan verden ser ud fra hendes synsvinkel.
Det fører os til den anden ting: husk hvad dit formål er ved at snakke med hende. Er det at få sandheden frem, er det at få hende til at indse at hendes to veninder ikke er et godt selskab, eller det at forstærke båndet mellem jer to?
Du har åbenbart læst mine andre mails, og det vil derfor ikke overraske dig at jeg synes at det vigtigste er at I bygger stærke bånd. Hvis din datter lyver, så er det slet ikke godt, men for mig at se er det bedre at I to er tæt knyttet sammen og har hemmeligheder overfor hinanden end at I to holder jer til sandheden men bliver mere ligeglade med hinanden.
Alle mennesker lyver og har hemmeligheder. Det som er vigtig er at få hende til at indse er at løgn er et meget dårligt møde at tackle sine problemer, fordi man lærer ikke på den måde at løse dem, man laver bare som om man løser dem. Så, at lyve er ikke forkert fordi det er moralsk forkert, men fordi det forhindrer en i at blive dygtigere til løse problemer og stærkere til at sige sin mening.
Nu til dit andet spørgsmål; nej, du skal ikke forbyde hende til at gå sammen med hendes to veninder der ryger hash. Det eneste du vil opnå ved at forbyde hende det er at hun vil skjule det overfor dig. Fortæl hende om dine tanker (og muligvis dine bekymringer), hjælp hende med at finde andre ting at tage sig af, men lad være med at ”tvinge hende”. 15 år er alt for sent for den slags pædagogiske metoder.
Ang. dit spørgsmål om at læse noget om hash sammen med hende, så kan det være en rigtig god ide…især hvis du bruger det for at snakke om jeres indbyrdes erfaringer. Måske kender du folk som har røget hash, hvis ja, så brug det til at illustrere og nuancere det du læser…og så spørg hende om det der står i teksten eller dine erfaringer stemmer overens med hendes. Få hende til at fortælle hvad hun tænker om hash…
Og så, nej, du skal ikke lade stå stil og vent at det gå over. Der er store sandsynligheder for at det vil gå over af sig selv…men brug din datters problem som en chance for at komme nærmere på hende, for at gå opdagelse i de sider af hende som du (og muligvis hende selv) ikke kender.
”Misbrugsproblemer” i den alder er altid et symptom på andre problemer, så prøv at finde hvad ikke fungerer i hendes liv bagom hashen, og vise hende hvordan problemer kan løses og ende med at få en til at vokse…
Og så, til sidst…du skriver at du prøver at få tillid og fortrolighed på banen men at det ikke hjælper ret meget. Du har ret, at ”arbejde” med tillid og fortrolighed giver sjældent afkast lige med det samme, så derfor skal du heller ikke forvente at se resultaterne af din investering lige omgående, men det betyder ikke at det du gøre er virkningsløs. Opfører du dig godt og kærligt overfor hende så vil det både virke som et godt eksempel og som en tryg base mens hun er, ligesom nu, i gang med at udforske og overskride sine grænser.
Jeg håber at mit svar giver mening og kan hjælpe dig lidt.
Skriv igen hvis du er i tvivl.
Eric