Dreng / mand19 år
Hej. Jeg er en ung fyr på 19 år, der selv mener at have meget godt styr på livet, jeg arbejder meget, tjener gode penge har en fantastisk kæreste og en dejlig familie der støtter mig i næsten alt. En uddannelse jeg snart er færdig med og massere af gode og mindre gode venner. Det er sådan at i min omgangs kreds, er vi ikke bange for at knytte hånden og slå fra os, deriblandt mig selv. Jeg er yderst intelligent og ved godt selv jeg er på vej ud af en forkert rute. Det hele begyndte for 2-3 år siden hvor min bedsteven og jeg prøvede at tage amf sammen, det var fedt da vi prøvede det men var lort dagen efter, det snakkede vi så med vores "venner" om og de sagde vi skulle prøve coke, det gjorde vi så, og vi elskede/elsker det. Jeg har aldrig selv købt det og sniffet det alene, det kunne aldrig falde mig ind, men jeg tager coke, hver gang jeg drikker. For så bliver jeg tilbudt det, og når jeg allerede er påvirket af alkoholen siger jeg ikke nej og jeg HADER det! Jeg vil ikke være sådan her, jeg vil ikke være ham der skal på toilettet 40 gange på en aften og bruge penge på at sniffe en masse farlige kemikalier op i pandelappen, men hvordan kan jeg stoppe? Måske sku jeg lade vær med at drikke men det kan jeg heller ikke, jeg arbejder hver anden weekend så det ikke fordi jeg drikker hele tiden men når jeg ikke er på job, føler jeg at der skal smæk på. Så mit spørgsmål er. Hvordan skal jeg stoppe med at tage coke ? Skal jeg skifte vennerne ud? Skal jeg stoppe med at drikke ? Jeg er meget forvirret..

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej
Stofferne (og alkohol) rammer folk på en meget ulige måde, nogle får ikke ret meget ud af dem, nogle kan mere eller mindre styre dem…og så andre, som du skriver det, render 40 gange på toilettet i løbet af en aften for at fylde sig med coke eller amf. og bruger alt for mange penge og tid på det.
Jeg kan huske at have læst en interview af John Lennon hvor han sagde (efter en lang periode hvor han var på kokain) at kokain er et stof som gør en dum. Det eneste man får lyst til når man tager det, er at tage endnu mere af det.
Hvis jeg skriver det, så det for at fortælle dig at du har sandsynligvis ret i dine tanker: du skal (i hvert fald for et pænt stykke tid) stoppe med at drikke samt skifte dine venner ud.
Måske tænker du "er der ikke en mulighed for at jeg kan feste, drikke og være med mine venner og bare sige nej tak, når nogen tilbyder kokain?". Og svaret er ja. Og den mulighed er lige så stor som muligheden for at tage en bane kokain og så sige pæn "nej tak" til den næste….dvs ikke ret stor. Så, det vil være at gøre det meget mere besværligt for dig, for ikke at sige umulig, at forslå dig at gå ad den vej.
Den nemmeste og den mere effektiv måde at stoppe med kokain er at "lukke" alle de vej som fører til stoffet, og det er bedre at gøre det nu, hvor du stadig bliver irriteret over at tage det.
Som du skriver det, er der mange gode ting på spil: din familie, din kæreste, din uddannelse og dit arbejde, og det vil ikke være ualmindeligt at, i takt med at du tager mere og mere kokain, så vil du komme til at tænke "hvad er det der er så vigtigt med min kæreste. det er bare en pige. Jeg kan finde en ny en når som helst" eller "hvad er det der er så vigtigt med mit arbejde, min uddannelse eller min familie?"
Derfor er det bedste at droppe alkohol, fester og vennerne i et stykke tid, om ikke andet bare for at give dig lidt tid til at trække vejr og mærke hvad du har rigtig lyst til. Og med hensyn til metoden, så er den meste enkelte den bedste efter min mening. Dvs at næste weekend ( jeg går ud fra at den her weekend er den hvor du arbejder, og at du skrev i sidst uge efter en tur i byen hvor du tog kokain og blev irriteret over dig selv) skal du finde på andre ting at gøre end at gå i byen, og så skal du sige til dine venner (dem som tager stoffer) at du holder en pause i det næste stykke tid og at du gerne vil have at de lader dig være i fred.
Det kan lyde som en hård løsning, men et kokainproblem kan være et meget hårdt problem.
Mht at du kan lide at der er "smæk på", så må du bruge din fantasi og enten lære at nyde at komme ned i gear ( men det vil være lidt ærgerligt når du nu er 19 år), eller at få stærke oplevelser på en anden måde: dyrke en spændingsfyldt sport (der er mange af slagsen), rejse farlige steder, eller gøre andre ting som giver dig spænding. Du kan være sikker på at det ikke vil være så sjovt som at tage i byen, drikke og tage stoffer i først omgang, men efter et stykke tid vil du sikkert blive glad for det.
Jeg håber at mit svar giver mening og kan hjælpe dig lidt.
Du er velkommen til at skrive igen.
Held og lukke med projektet
Eric