Dreng / mand17 år
Hej Netstof.
Jeg er en dreng på 17 år, som tidligt har haft områder inden for rusmidler.
Jeg har primært været trukket af hash, hvoraf jeg kom i et misbrug, af egen betragtning. Det var i hvertfald således, at jeg skulle ryge hver dag. Dette startede omkring 14 års alderen, og frem til 17.
Starten af mine 17 år, begyndte mine eksperimenter med ''hårde'' stoffer. Heribland er mine mest brugte; Kokain, Amfetamin og MDMA. Jeg har prøvet svampe 1 enkelt gang, men det var ikke helt mig. Dog havde jeg et dejligt trip.
Her på det sidste, er jeg af en mærkelig grund, begyndt at anvende inhalanter. Jeg har lavet en lille research på det, bland andet på denne hjemmeside. Jeg brugte lightergas (Butan).
Jeg ved ikke helt hvorfor jeg hælder over til denne rus. Som der står på siden, er det oftest pg.a den lette tilgængelighed, og den billige pris. Men jeg har nok penge, og normalt plejede jeg jo at bruge hash som mit daglige drug.
Jeg frygter at det er en form for virkelighedsflugt, der har gjort at jeg hælder over til denne nye form af stoffer.
Men jeg bryder mig ikke om tanken om at bruge butan, da jeg udemærket forstår konsekvenserne af det. Det er nok noget af det farligste man kan gøre, men alligevel hælder jeg over til det. I dag, tror jeg det er en månede siden, jeg sidst gjorde det. Men alligevel er der en eller anden tanke i mit hovede, der presser mig tilbage til det. (Har holdt mig tilbage). Hvad kan jeg gøre, for at undgå at falde tilbage? Skal jeg erstatte det med hash i stedet?
Vil lige inddrage, at jeg nok har ''suget'' omkring 10-14 dunke, af købmændenes lightergasdunke. Føler ikke umiddelbart, at jeg har mærket min intelligens er faldet, eller andre bivirkninger. Er bivirkningerne nogle man mærke senere i livet, eller hvad? Betragter generelt heller ikke mig selv, som en uintelligent knægt. Jeg har altid suget, indtil jeg opnåede hallucinationer.
Mvh

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Du har fuldstændig ret. At sniffe butan eller lignende produkter som lim, m.m. er sandsynligvis det farligste man kan gøre. Effekter på kroppen og hjernen er umiddelbare og når man har slået en neuron ihjel som kommer der ikke nogen ny tilbage (bortset fra i nogle meget afgrænset steder i hjernen).
At du ikke kan mærke at din intelligens er faldet er ikke i sig selv et tegn du kan stole på. De fleste mennesker har en tilbøjelighed til at tænke at de er kloge nok eller stærke nok, og hvis de ikke kan løse en opgave, så finder de som regel en nogenlunde realistisk forklaring som ikke indbefatter at er for dumme eller svage, som f.eks. at de var trætte, ikke motiveret eller at opgaven var alt for kompliceret.
Så, du kan gør alt det du vil for at undgå at falde tilbage, bare lad være med det. Hvis det eneste alternativ du kan komme på er at ryge hash, så ryg hash. Men når det er sagt, så er det en rigtig dårlig baggrund for at ryge hash, og min bedste råd er at du skulle i stedet for søge hjælp for at finde ud af hvorfor du har så meget lyst til at være påvirket.
Du må undskylde hvis mit svar lyder meget belærende og kategorisk, men nogle produkter er simpelthen for destruktive….du kunne lige så godt vælge at slå på dit hoved med en hammer for at se om der ikke kommer en sjov effekt ud af det.
Jeg håber at jeg nogenlunde svaret til dit spørgsmål.
Du er velkommen til at skrive igen hvis du har flere spørgsmål eller ikke ved hvor du kan få hjælp.
Mvh
Eric