Dreng / mand36 år
Hej,
Jeg har svært ved at sige nej hvis jeg bliver tilbudt kokain.
Der kan sagtens gå langtid imellem, men føler ikke jeg kan sige nej, jeg mangler værktøjer til at håndtere dette.
Jeg har læst en tråd herpå siden hvor Eric Allouche kommer med en del råd til en ung mand.
Er der mulighed for flere værktøjer eller andre anbefalinger?

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Tak for din mail.
Jeg er beæret over at der bliver henvist i en tråd til noget jeg har skrevet i en tidligere mail, men desværre kan jeg slet ikke huske hvilke mail det var eller hvad jeg har skrevet 🙁
Sagen er at jeg skriver meget og ikke kan huske alt, og mht. Netstof, prøver jeg at finde på personlige og, forholdsvis, nye svar hver gang…så jeg har ikke nogen skabelon med standard gode råd.
Ift. det du skriver, så er det så kortfattet at det er svært at svare med noget fornuftig eller personligt, men umiddelbart tænker jeg at hvis du har svært at sige nej til kokain (men i øvrigt ikke opsøger det), så kunne du arbejde på at undgå de situationer eller mennesker hvor du kommer i kontakt med kokain. Som regel kommer et tilbud om kokain ikke som et lyn fra en klar himmel. Du kan sandsynligvis forudse at visse situationer/mennesker kommer til at føre til et tidspunkt hvor nogen tager en pose med kokain frem, så det gælder om at "hope fra "situationen i så god tid at du ikke begynder at argumentere med dig selv og f.eks. ender med at tænke " hvor slemt kan det være. Det er bare en strege" og lign…
En anden mulighed er at sige til folk (især dem som tilbyder dig kokain) at du er holdt op med at tage det. Ud fra det jeg hører fra de mennesker jeg snakker med, så plejer folk at støtte den slags beslutning.
Endeligt kan en mere langsigtet løsning være at du arbejder på at styrke din viljestyrke. Du kan gøre det ved at f.eks. meditere, men du kan også gøre det i hverdagen -som man træner en muskel- ved at aftale med dig selv at "nu skal jeg gøre noget som kræver vilje" (f.eks. at løbe en tur, gøre rent, osv.), eller "nu skal jeg ikke gøre noget som du ellers godt kan lide" ( at se tv, spile på computer, tjekke din mail/facebook,osv.). Du skal huske at du ikke skal gøre det for at pine dig, men bare for træne din viljestyrke.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig lidt.
Du er velkommen til at skrive igen med flere detaljer, så vil jeg svare med mere personlige råd.
Held og lykke med at holde op med at tage kokain
Eric