Pige / kvinde16 år
Jeg røg det sidste tjald jeg havde i går/mandags og har ikke haft penge, så har derfor ikke haft mulighed for at købe noget nyt. Problemet startede så i går aftes, da jeg slet ikke kunne sove. Pga. manglende søvn har jeg så ikke været i skole i dag, jeg har ikke kunne spise og derfor ikke kunne løfte en finger. Jeg har hele dagen været meget påvirket af min angst, og tankerne i mit hovede har ophobet sig. I morgen i skolen har jeg en syge-prøve i almen sprogforståelse, og jeg er ude af stand til at koncentrere mig, og har mest af alt ikke lydst til at tage afsted. Derudover har jeg også en aftale med en ven, som jeg ikke bare kan løbe fra… Jeg er ikke helt sikker på hvad mit spørgsmål er, men det er nok noget i stil med "hvordan skal jeg overleve dagen i morgen med min angst og mine abstinenser?" Føler bare det hele er helt sort.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Du får et meget kort, men hurtigt, svar, da du åbenbart har brug for en afklaring ift i morgen.
Sagen er at man kan hverken dø af hash-abstinenser eller angst…så du skal nok overleve. Abstinenser forsvinder af sig selv efter nogle dage. Det er umuligt at sige lige præcist hvor mange. Jeg har mødt mennesker som var helt klare efter 1dag…men også andre som havde det dårligt i 2-3 uger.
Hvad angår angsten, så er det endnu mere uforudsigeligt. Hvis man er uheldig eller ikke gøre noget ved det, kan man døje med angst næsten helt sit liv, omvendt, gør man noget ved det, kan det forsvinde meget hurtigt.
I bund og grund, det man skal er ikke at lade sig begrænse af sin angst, og tage de oplevelser som er angstvækkende. Det kan godt være at det bliver meget ubehageligt de første gange, men angsten vil forsvinde på et tidspunkt …omvendt, undgår man disse situationer, så vil angst vokse og skabe en "angst for at blive angst".
Så, gør det du skal i morgen, og lade hverken abstinenser eller angsten styre dig.
Held og lykke med det.
Eric