Pige / kvinde15 år
Hej der.
Jeg er en ung kvinde på 31 år, mener jeg selv, men har og gør, lever det hård liv, fordi jeg har meget svært ved at sammen med en mand uden at jeg er fuld eller påvirket, og det er noget der ligger helt tilbage fra min barndom, hvor jeg som 14 år startede med at ryge hash og drikke. Det hele har nok noget at gøre med at det var det samme år, hvor jeg begyndte at havde sex med mænd for penge. Og de betalte rigtige mange for det. Mit første "Blowjob" var på vej hjem fra en fest, hvor en bil køre op på siden af mig, og en mand siger, om jeg ikke havde lyst til at tjene nogle penge, og jeg siger "for hvad", og han siger så, hvis du sutter min pik, få du 2.000 kr og så vise han mig pengene, også sagde jeg "Okay, men kun et blowjob, ik og han nikkede. Så jeg satte mig ind i bilen, og han kørte hen til et sted hvor der aldrig kom nogle, og stoppede bil – hev sin pik frem og sagde "kom så igang, din lille so", så han fat i mit hår og massede sin pik helt helt ned i min hals, det gjorde han et par gange, så kom han i munden på mig, alt imens han holdte mit hovede fast, så jeg begyndte at brække mig. Og da han var færdig med at komme, åbenede han bildøren , og skubbede mig ud, og sagde "Så kan du lære det, din lille so, her er dine penge, og hvis du ville havde flere, så skal du bare stå her, så skal du få pik af en rigtige mand, din lille luder", også var han væk. Jeg tog mine penge og gik hjem med en dårlige oplevelse, og blev aldrig mig selv igen, men begyndte suge stoffer og drikke mig helt væk, og når jeg åbnede min øjne igen, så kunne jeg mærke at nogle havde haft sex med mig, imens jeg havde været helt væk, og det kæmper jeg med den dag i dag, at når jeg åbner mine øjne når jeg har været i by, så ligger der en eller anden mand ved siden af i sengen, og nu vil jeg prøve at stoppe det her, fordi efter 7 aborter, og mit underliv ødelagt af svamp, har partentose så alle mine tænder er trukket ud, pga mit stofmisbrug, så jeg fik en blodprop i hjerenen, og efter at havde haft sex med 1000 vis af mænd, så på det være på tide at stoppe. Er i dag i gang med at uddanne mig til SUOSF, og prøver at leve et normalt liv, men det hiver i en hele tiden, så derfor " Har i nogle gode råd til hvordan man kan sige NEJ til stoffer og alkohol.
Med venlig hilsen
Tanja

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Tanja
For at besvare det spørgsmål du stiller, så mener jeg helt klart at du ikke har brug for ”gode råd” om hvordan man siger nej til alkohol og stoffer. Der er slet ikke noget i din mail som kan få mig til at vurdere at du er i en situation hvor gode råd kunne være tilstrækkelige eller bare behjælpelige. Har du lyst til at lære at sige nej til alkohol og stoffer, så skal du i behandling, og helst en omfattende behandling. Alt andet hører til ”mirakelafdeling” og desværre er mirakler ikke noget vi kan henvise til.
Du kan få behandling ift. dit misbrug af stoffer og alkohol på dit kommunale rusmiddelcenter. Alle kommuner har sådan et hvor man kan få gratis og specialiseret behandling. Du kan også få behandling ifm. du har været seksuelt misbrugt. Du kan for eks. henvende til Center for seksuelt misbrugt (www.csm-ost.dk/) som også tilbyder gratis og specialiseret behandling.
Når de er sagt, så virker det på mig at du ikke er særlig god til at passe på dig selv, og derfor tænker jeg at du muligvis nemt kunne tænke at ”behandling kan ikke hjælpe mig”, at ”du ikke fortjener det”, eller lignende ting som gør at du ikke vil søge behandling. Derfor vil jeg stærkt anbefale dig at du finder en person i din omgangskreds (f.eks. en ven eller en lærer fra den skole du gå i) som kan hjælpe dig til at kontakte Center for Seksuelt misbrugt eller dit lokale rusmiddelcenter, så du faktisk går i gang med behandling.
I de 20 år hvor jeg har arbejdet på feltet, har jeg aldrig nogensinde mødt en person som har været udsat for seksuelt overgreb samt har haft et langvarigt misbrug, som lige pludseligt på et tidspunkt kunne ”tage sig sammen”, tænke ”nu starter jeg et nyt og godt liv” og så klare det bare ved hjælp af et par gode råd og lidt viljestyrke. Intet er umuligt, men at lade dig tro at det er fornuftigt at prøve at gå den vej vil lige præcist være ikke at give dig en god råd.
Du er velkommen til at skrive igen hvis du har svært at finde ud af hvor du skal henvende dig.
Held og lykke med det
Eric