Dreng / mand20 år
Hej! Jeg skriver fordi jeg for 4 måneder siden stoppede et 3.5 års misbrug med hash. Jeg røg rigtigt meget hverdag. Et år siden begyndte jeg at eksperimentere med hårde stoffer. Nytårsaften tog jeg en stor mængde mdma 2-4 g, og det var 5' gang og sidste gang jeg tog det. Cirka to uger senere fik jeg et angst anfald da jeg røg en joint, og efter det angst anfald har jeg været rigtigt deprimeret. Det er jeg stadig væk. Her i marts da jeg stoppede, blev det hele meget meget være, m paranoia angst, søvn forstyrrelser, hørte. Endda stemmer 2 gange, og ikke mindst den her forfærdelige følelse af at man drømmer hele tiden, min psykiater kaldte det perceptionsforstyrrelser. Det er dog blev bedre siden, men jeg er stadig deprimeret. Nu går jeg og tænker om det mdma har gjort noget virkeligt slemt ved min hjerne. Er det sandt at man kan tage varig skade af mdma? Kan jeg lide af en kronisk depression? Som sagt er det blevet bedre, jeg kan endda grine en gang imellem, men jeg er begyndt at tænke om det nogensinde bliver bedre, det er jo efterhånden et halv år siden jeg tog det mdma. Mvh. D

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej D
Tillykke med din nye status som stoffri.
De symptomer du beskriver har jeg hørt om mange gange, specielt når jeg har talt med unge der har eksperimenteret med mdma og røget hash, ofte forsvinder symptomerne efter nogen tid, afhængig af hvor meget og i hvor lang tid de har taget stofferne.
Du har "kun" taget hårde stoffer fem gange til gengæld har du røget hash i 3,5 år. Hjernen er en underlig størrelse og reagere på forskellig vis afhængig af hvem man er. Når man som dig har taget stoffer  i 3,5 år, vil der være et efterspil.
Du skriver i brevet at det er blevet bedre, jeg forstår det sådan at dine symptomer på depression og angst er dæmpet, det er et godt tegn.
Der er en stor sansynlighed for at du får det endnu bedre med tiden, sålænge du ikke tager stoffer incl. hash. Mit råd til dig er at  gøre ting du holder af, evt. dyrke noget motion, da du på den måde stimulerer din hjerne og får et stemningsløft.
Du taler med en psykiater, husk endelig at tale med ham/hende om hvordan du har det, specielt hvis du ikke får det bedre.
Venlig hilsen og god sommer.
Morten