Jeg ryger gerne et par joints om weekenden. (kun pot) Nogle gange istedet for at drikke. Men jeg ville bare hoere om det har konskvenser i laengden? Tidligere roeg jeg staerk hash i store maengder hver dag og jeg kunne godt maerke konsekvenserne. Vil det ogsaa komme saadan i laengden hvis jeg bliver ved med det jeg goer nu? Udover at ryge i weekederne arbejder jeg og gaar i skole. Traener og er ellers aktiv i hverdagen
Hilsen mig

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej
Ifølge de informationer jeg har om emnet (og jeg har forholdsvis mange om emnet), så skulle det ikke have mærkbare konsekvenser at ryge lidt pot om weekenden. De to vigtigste ting som kan gøre at det bliver farlig er:
1. at dit forbrug af pot eskalerer, at du kommer til at ryge mere og/eller over flere dage og/eller stærkere hash.
2. at du er specielt følsom overfor THC og får større bivirkninger end den almindelige befolkning; at du underlige får black-out, bliver deprimeret, osv…og at du, i sidst end, risikerer at udvikle en alvorlig psykisk sygdom (typisk en eller anden form for skizofreni).
Den første risiko er helt klart den største, især når du har en fortid som stor ryger. Derfor vil jeg mene at det bedste er at du slet ikke ryger pot, hash eller lign. Hvis ikke ønsker at stoppe, så skal du i det mindste aftale med dig selv ( og helst en anden nær person som f.eks. en kæreste) lige præcist hvor meget pot du mener du kan ryge før det er et problem. Det er ikke nok at sige "Jeg ryger et par joint om weekenden". Du skal skrive på et stykke papir helt tydeligt hvor mange joints (og af hvilke størrelse) og hvilke dage. Så kan du altid kontrollere om du har stil og rolig rykket dine grænser på hvad er ok.
Jeg håber at mit svar giver mening og kan hjælpe dig.
God weekend
Eric