Pige / kvinde14 år
Hej
Vi er 4 piger, der har projektopgave om alkoholmisbrug. Vi ville høre om du kan svare på vores spørgsmål?1. Hvad mener du om de fordomme der er om misbrugere?
2. Hvad tror du, at der kan få misbrugerne til at vælge alkohol frem for familien?
3. Giver man misbrugerene psykologisk behandling, og er det effektivt?
Med venlig hilsen os

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med jer
Her får I korte svar til jeres spørgsmål.
1- Jeg mener at fordomme i al almindelighed er uundgåelige men dårlige. De forhindrer os i at forholde os til verden som den er, og i stedet får de os til at forholde til verden som vi tror den er…ofte uden at vi bliver helt klart over det.
2- Det kan være mange ting på spille der, og ofte vælger misbrugere ikke familien fra, men oplever at de ikke kan magte deres rolle som far, mor eller barn, men når det er sagt, gør det rigtig indtryk på mig, når jeg en gang imellem, hører en misbruger fortælle at alkohol er stærkere end ham/hende og stærkere end den kærlighed han har til sin familie. Så, det må være svaret til jeres spørgsmål: det som får misbrugerne til at vælge alkohol frem for familien er at de oplever at alkohol er stærkere end dem…skræmmende synes jeg.
3- Ja, man giver misbrugere psykologisk behandling, både fordi man får en del ar på sjælen når man er misbruger, og fordi mange mennesker bliver misbrugere fordi de har psykiske lidelser de ikke har lært at tackle på andre måder end at beruse sig. Og ja, det er effektivt…Det virker ikke hver gang, men det virker nok til at det giver mening.
God arbejdslyst
Eric