Pige / kvinde15 år
hej
jeg har haft er darligt misbrug i 5 år og er så kommet ud af det, jeg har nu gået i 6 mdr uden at ryge hash men jeg kan lugte det hele tiden og smage det uden jeg er tæt på det eller sammen med nogen som ryger det hvordan kan det være?
og det har gjordt at jeg havde så meget lyst så jeg faldt i jeg kom til at ryge hash og nu ligger jeg med de sygeste abstinenser og det forstår jeg ik, da jeg kun tog et par sug af jointen

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kunne finde alle mulige mærkelige -og dog troværdige- teorier og forklaringer for hvordan du får de mærkelige oplevelser af at lugte eller smage cannabis selv om du ikke er i kontakt med det, men jeg må sige at det du beskriver er helt ualmindelig. Normalt vil man ikke tænke så meget på hash efter 6 måneder afholdenhed, og hvis man gør det, så vil det opleves som lyst eller trang, men ikke som spontane oplevelser af at lugte og smage det. Jeg har prøvet at google "phantom smell", men kunne ikke finde interessante informationer ( med mindre du har epilepsi…).
Hvad angår de abstinenser du har oplevet efter et par sug, de er også ualmindelige men dog mere forståelige. Abstinenser opleves meget forskelligt. Folk som er meget ambivalent (for ikke at tale om dem som har meget lyst til at ryge) kan opleve meget voldsomme abstinenser ud af næsten ingenting (f.eks. nogen der ryger ved siden af dem eller se noget om hash i tv) og på den anden side, folk som er meget besluttet for at stoppe eller som har travlt med alle mulige ting, vil som regel ikke opleve stærke abstinenser. Så for mig at se hænger dine abstinenser sammen med at du havde meget lyst til at ryge…så ingen grunde til bekymring her, men det må være meget frustrerende at opleve så meget trang efter at du ikke har røget i 6 måneder…
Jeg er ked af ikke at kunne give dig et mere forklarende svar (men er glad -rent fagligt- for at høre om dine ualmindelige oplevelser).
God aften
Eric