Dreng / mand19 år
jeg overvejer at prøve psykedeliske trøfler, men skræmmes af min egen uvidenhed.
der er først og fremmest tale om ca. 10 gram af noget i stil med Psilocybe mexicana.
– kan jeg på nogen måde tage skade af dette? (psykisk/fysisk)
– kan det gøre mig afhængig?
– hvor stor er risikoen for følelse af ubehag?
håber i kan svare. på forhånd tak 🙂

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Først og fremmest, tak for dit spørgsmål.
Jeg mener at det er rigtigt fornuftigt at du kun overvejer at prøve psykedeliske svampe.
Der findes over 200 forskellige psykedeliske svampe.
Afhængig af hvilken svamp vi taler om er koncentrationen af det aktive stof psilocybin meget forskellig, så hvor meget man kan indtage, afhænger blandt andet af hvilken svamp det er, og hvor stor kropsvolumen du har.
Et af problemerne ved at indtage svampe, er at virkningen er forholdsvis længe om at vise sig, og at det derfor er nemt at komme til at indtage for meget. Et andet problem er, at man aldrig kan vide hvordan man reagerer på indtag, nogle gange er det behageligt andre gange er det ubehageligt.
Veldokumenterede risici ved indtagelse er, angst og panikanfald og ved overdosis er der risiko for at man får en psykose.
Som udgangspunkt kan man blive afhængig af alle stoffer.
Du kan selv indhente mere viden i vores leksikon på netstof.
Pas på dig selv
Hilsen
Morten