Spørgsmål i Brevkassen d. 28.6.2021

Negative sensationer i hovedet efter dårligt trip på svampe

KategoriKonkrete bekymringerKrop og sundhedPsilocybinPsykedelika
Se svar
kommentar

Spørgsmål fraDreng / mand20 år

Hej, 

Jeg skriver da jeg i et godt stykke tid nu, har været nervøs for mit hovedes tilstand.

Jeg har prøvet svampe 4-5 gange, og de første 4 gange, var der intet negativt ved oplevelserne. Men 5. gang, tog jeg springet fra 4g til 6g, og det endte med et dårligt trip. 

Under "peaket" af trippet, følte jeg pludselig en overbelastning fra min hjerne. Som om at den ikke kunne kapere al den aktivitet der skete. Så lige pludselig var det som om at trippet var ovre, men samtidig løb mine tanker bare løbsk afsted med mig. Jeg kunne ikke rigtig styre dem, og jeg kom i en virkelig panikken tilstand, og følte at jeg havde ødelagt min hjerne, – som om at den var "overkogt" hvis man kan sige det. (er i tvivl om det kunne være en såkaldt egodød jeg oplevede)

Men ihvertfald dagene/månederne efter, har jeg oplevet nogle sensationer oppe i hovedet, som føles som om at der er bestemte dele af hjernen, der føles udbrændt hvis man kan sige det. Føler også at min koncentrationsevne, er svækket en smule. Mine sociale evner/lysten til at være med andre, og evnen til at tænke kreativt, er også forringet. Min hukommelse er også blevet værre. Generelt min mentale energi, er lidt svækket.

Det som bekymrere mig mest, er nok den følelse af "udbrændthed" i hovedet. Er den noget at være bekymret for, eller skal jeg bare give hovedet tid til at restituere? Har læst fra andre folk med lignende oplevelser, at det er vigtigt at dyrke motion og spise sund mad, og at med nok tid, går det væk.

Har du/I nogle tips til hvad jeg burde gøre, eller skal jeg som sagt bare give det tid?

Mvh.

Svar fra læge Henrik Thiesen

Hej

Beklager den lange svartid her i ferietiden.

Jeg er enig i at det lyder som et dårligt trip/overdosis. det er svært at sige helt specifikt hvad der udløses men vi ved at hallucinogene stoffer kan være meget potente i behandling af psykiske problemer – men i de tilfælde hvor det forsøges er man enormt forsigtig med den dosis der gives og de forhold det gives under.

Det lyder som om at du har fået udløst en depressiv tilstand som du har svært ved at komme ud af – mange af de symptomer du beskriver er også kendetegn ved depression. Normalt ville jeg mene at tilstanden forsvinder forholdsvis hurtigt men det lyder som om at du har haft det i månedsvis så jeg vil anbefale at du taler med din læge om, om du har behov for behandling, eventuelt i en kortere periode.
De generelle råd om at undgå stof og alkohol i en periode, passe søvn, motion og mad er stadig gode men der kan også være en tendens til at langvarige symptomer hænger fast og kræver behandling.

Hilsen
Henrik  

0 kommentar

Skriv en kommentar

Relaterede spørgsmål

Pige / kvinde15 år

Spørgsmål til projekt

Hej vi er 2 piger der laver projekt, og vi har et spørgsmål som lyder på “er der forskel på hvordan rusmidler påvirker drenge og piger” Håber i vil svare 🙂 ...
Pige / kvinde17 år

Påvirkning af socialt liv.

Kan I måske sætte ord på, hvordan narkomani påvirker en misbrugers sociale liv? Måske endda på kort eller længere sigt? ...
Pige / kvinde45 år

Min mand tager coke til fest & mikrodoserer

Hej, Jeg har været sammen med min mand i 14 år og sammen har vi to børn. Jeg ved at min mand har haft en lidt vild ungdom med stoffer og techno fester med fart på, men det er altid noget der...
Se flere spørgsmål >