Vores søn på 17 år er misbruger, og over en periode er tingene forværret i en grad, hvor vi frygter, at det vil tage livet af ham. Det startede med hash, og så vidt vi ved fortsatte det med Ksalol (benzoer), og MDMA, kokain og guderne må vide hvad.
Han har været yderst god til at lyve og manipulere, så vi har slet ikke vidst, hvor slemt det stod til. Han har stadig fået gide resultater i gymnasiet og passet sit arbejde.
I weekenden sagde vi dog til ham, at han SKAL på afvænning, og det fik ham til at gå helt amok. Jeg kan slet ikke beskrive hans opførsel. Han har misbrugt mit nemid og stjålet 25.000 kroner.
Hvad kan vi gøre? Kan vi tvinge ham i et afvænningsforløb? Vi vil ikke have råd til at selv at betale for et længere forløb. Hvis han ikke får hjælp snart, så tror jeg ikke, at han overlever dette.
Det mest skræmmende er, hvor hurtigt det hele er sket. For et år siden begyndte han at ryge cigaretter i smug. Et år efter er han en narkoman, der stjæler fra sin familie.
Det hele føles håbløst.

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Kære famile.
Ja det er en svær situation at stå i, og der er nok ikke nogen nemme løsninger. Han er jo under 18 år, i nogle kommuner har de behandlingstilbud, der er gratis, som du kan henvende dig til uden at du skal visiteres. I andre kommuner, skal du fordi han er under 18 år henvende dig i familierådgivningen, og så henviser de til det rette tilbud.
Han har helt klart brug for hjælp, og det skal I bare sætte ham i gang med hurtigst muligt. Jeg tænker at I som forældre, skal tage en beslutning om hvordan I vil reagere, og så skal I jo sørge for at han ikke kan få flere penge fra jer på lovlig eller ulovlig vis. Jeg tænker det er vigtig selv om han reagerer som han gør, at I holder fast i han skal i behandling. Igen kontakt kommunen og find ud af hvordan i bedst gør det. I det hele taget er det vigtigt at I er enige og handler sammen, så han ikke oplever den ene sige et og den anden siger noget andet.
Jeg tænker I også har brug for hjælp, I skal kontakte det lokale rusmiddelcenter, og se om de ikke har rådgivning til pårørende. Så i kan blive klogere på hvad der er det rette for jer at gøre i forhold til jeres søn, men også i forhold til jer selv.
Hvis I har brug for mere så skriv igen
mvh
Flemming