Pige / kvinde44 år
Hej Jeg har ikke tænkt så meget over hvad jeg skal skrive, men kan mærke det er på tide at sætte ord på min situation. Jeg mødte en mand i juli måned, faktisk under en indlæggelse på psykiatrisk afdeling, i forbindelse med en belastningsreaktion. Han var indlagt pga ADHD udredning, senere fandt jeg dog ud af at han havde et 15 års hashmisbrug bag sig.Vi blev meget hurtigt forelskede, men udviklede også et godt venskab med samtaler og cykelture. Vi sås i går og skulle gå en tur og han var nærmest aggressiv lige fra han kom ind på cafeen.Snerrede af servitricen,, talte højt og grimt om folk på gaden, feks en overvægtig dame og en med specielt hår. Sådan synes jeg ikke jeg kender han. Eller det gør jeg men i meget mindre grad. Det kom så til en konfrontion hvor jeg græd og han beskyldte mig for at kritisere altid. Jeg syntes han virkede paranoid og blev ret utryg. Vi skiltes i dårlig humør. Som om vi ikke skulle ses mere, senere på aftenen i går fik jeg en sms med at han ville holde pause til han fungerede bedre. Efter lidt snak frem og tilbage skrev han at hash var inde i billedet og så ville han ikke tale mere. Jeg tror han ryger igen. Har aldrig villet spørge eller forhøre Jeg er barn af en alkoholiker, så jeg er for god og for dårlig til sådan en situation. Han er visiteret og venter på et ophold på afdeling m fjorden om ca 3 måneder.Jeg kan godt mærke at jeg er filtret ind i noget her. Er i tvivl om hvad der er rigtigt eller forkert. Det ene øjeblik vil han have mig det andet er alt aflyst. Så er det mig der er forkert så er det hans skyld det hele. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jo måske gennemleve smerten og afbryde forholdet. Ved ikke hvor meget han misbruger, eller om det også er en undskyldning. Ved ikke hvor meget hash påvirker psyken. Ved fra min opvækst at misbrug oftest vinder . Er bare meget ked af det. Ved ikke hvordan jeg skal tale med ham.Overvejer at præsentere ham for en 0 tolerance mht hash rygning, hvis vi skal ses. Så er bolden hos ham.Håber I kan høre spørgsmålet inde i alt det jeg skriver. Jeg er ihvertfald ensom og flov i det her. Mvh Michelle

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej Michelle
Det lyder til, at du er blevet forvirret af dine egen tanker og følelser. På den ene side ved du, hvad der er sundeste for dig, men dine følelser for manden du har mødt og som har gjort dig glad og som du har haft en masse gode og sjove stunder sammen er med til, at forvirre dig.
Det lyder til, at være blevet hverdag i jeres relation. Med det viser der sig nu ”nye” sider af ham som du ikke har set før og som du tager afstand fra.
Hans ændring i adfærd kan hænge sammen med hans psykiske tilstand og samtidigt kan det også være et tegn på, at misbruget af hash enten er startet, eller hvad han tidligere har brugt det til at, håndtere.  Det er vigtigt, at du sætter dine grænser og er tydelig i din kommunikation.
Du skriver, at han afventer, at skal afsted i et 3. mdr. behandling ophold. Der kommer han til, at arbejde med sig selv og de ting der ligger bag ved misbruget.
Forholdet må ikke gå ud over din psykiske tilstand. Det kan være hårdt, at bryde ud af et forhold når man er glad for den anden person, men som du skriver er der flere og flere sider af ham, som du tager afsted fra.
Spørgsmålet om det kan være misbruget der givere ham de udfordringer er svaret ja, men det betyder ikke, at man bare skal finde sig i, at det påvirker dig så meget som det lyder til, at gøre.
Det er vigtigt i alt det her, at du finder en at tale med. Det kan være en veninde, familie eller en professionel relation som du er tryg ved, at tale med om, hvordan det er at være dig og med dine tanker og følelser. De er ikke forkerte og hvis du bryder forholdet så er det for, at passe på dig selv.
De bedste hilser
Løkke