Pige / kvinde24 år
Hejsa, min kæreste er netop stoppet med at ryge/spise hash fordi han kunne mærke på sig selv han var ved at blive afhængig af det. Jeg har støttet ham op fra starten og sagt jeg synes det var en mega sej beslutning han havde taget selv. Han kender godt min holdning til stoffer at jeg synes det unødvendigt og ucharmerende men har også sagt til ham fra start at det er hans eget valg og jeg ikke vil blande mig. Nu er der så bare det at han for nylig er begyndt at blive enormt usikker på sig selv og synes han er svag fordi det hårdt at modstå trangen til at gøre det. Jeg er i tvivl om hvad jeg kan gøre for at hjælpe ham komme igennem det her, derfor søger jeg råd om hvad jeg gøre/sige for at bringe ro til hans sind når han får de tanker mod ham selv at han er klam og svag

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hejsa
Wauu hvor er det sejt af din kæreste, at være stoppet med, at ryge/spise hash. Og godt at han har kunne mærke efter, hvornår det gik hen og blev for meget. Han er heldig med, at have din støtte og opbakning i sin beslutning.
Det er meget almindeligt, at der kommer en periode efter man er stoppet, hvor man er fristet og skal lære sig selv, at kende på en ny måde, hvor man skal modstå ”gamle vaner”. Den periode kan variere i længde fra person til person.
Mange oplever den første tid som være her, hvor kroppen reagerer. Den sveder, drømme/ mareridt begynder at komme og kan overraske i starten fordi det er meget nyt.
Herefter begynder hverdagen. Man skal nu til, at finde sig selv på en helt ny måde og det som man har brugt hashen til, at håndtere kommer pludselig frem. Det kan være usikkerhed og negative tanker omkring sig selv, som han måske ubevidst har ville flygte fra.
Det bedste du kan gøre er faktisk det som du allerede gør, nemlig, at rumme ham, lytte og kramme.
Når han har ikke har de tanker vil du måske kunne snakke med ham om, hvordan du bedst støtter ham, og hvad han kunne have brug for fra dig når tankerne raser rundt inde i ham. Sådan at han selv får lov til, at støtte ord på hvad behov han har.
Der er altid mulighed for, at opsøge et rusmiddelcenter. Både for ham, til at få nogle samtaler, eller for dig som pårørende til, hvordan du passer på dig selv og samtidig støtter din kæreste.
Jeg håber, at I kommer godt igennem den her proces og kommer glade og styrkede ud på den anden side.
De bedste hilsner
Løkke